Veckans räckvidd
Ett vackert norrsken lyste upp Sverige!
I slutet av förra veckan lyste ett norrsken upp himlen över stora delar av Sverige till mångas stora glädje! Är det något som engagerar på sociala medier så är det norrsken och kanalerna fylldes snabbt av bilder på det grönskimrande ljuset. Norrsken bildas när laddade partiklar från solen träffar jordatmosfären och förekommer främst när himlen är klar. Både @svtnyheter och @aftonbladet har publicerat bilder från läsare och inläggen får stort engagemang!
Veckans update #1
Ladda ner reels från Instagram
I juni testlanserade Instagram möjligheten att ladda ner officiellt publicerade reels för användare i USA. Nu utvidgar de lanseringen till samtliga användare på Instagram. Det är standardläget och kreatören kan själv välja att inaktivera möjligheten att andra ska kunna ladda ner videoklipp som publiceras. Nedladdade reels får en vattenstämpel med Instagrams logga och användarens namn.
Veckans update #2
Skräddarsy ditt flöde på TikTok
TikTok gör det möjligt att anpassa ditt “For You”-flöde för att du ska få se mer av det du vill, och färre irrelevanta inlägg. Du kan skriva in vad du själv vill se och få ett skräddarsytt flöde utifrån det. Du kan till exempel skriva att du vill se fler inlägg från de kreatörer du har valt att följa.
Veckans spaning
Employer branding på sociala medier
Förra veckan skrev vi om hur ni kan göra ert företag mänskligt på sociala medier. Forskning visar att företag som arbetar aktivt med employer branding och medarbetarengagemang uppnår 26 % ökade årliga intäkter, jämfört med företag som inte gör det. Volkswagen Group Sverige AB är en av våra kunder som anlitat oss i detta syfte. Tillsammans har vi tagit fram en strategi för employer branding och byggt upp deras sociala mediekanaler ur ett employer branding-perspektiv.