Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Årets julklapp
Det har varit på mångas läppar att den röststyrda högtalaren skulle stå som segrare bland årets julklappar, men icke. Under förra veckan avslöjades det vad som skulle bli årets julklapp. Och i år följer julklappen en trend även om många är förvånade. Vad sägs om att ge bort: ”Det återvunna plagget”? Det kanske inte är helt överraskande i en tid av klimatångest och miljödebatter. Och det kanske är så att vi har fått nog av techprylar?! Eller börjar vi bli mer eftertänksamma i vårt shoppande?
Ett återvunnet plagg går att hitta i många olika former och skepnader. Affärskedjor börjar bli bra på att märka upp sina klimatsmarta varor vilket gör att det är lätt för oss konsumenter att hitta dem. Till kategorin återvunna plagg tillhör de som är gjorda av återvunnet material.
Veckans update
Bye, bye, bye fake followers
Snart kommer möjligheten att nå ”Insta-fame” via fejkföljare och likes vara ett minne blott. Instagram lanserar nämligen en ny push för att eliminera oäkta följare och likes via ett tredjehandsverktyg. Det har visats sig att konton som använder sig av det här fenomenet bara ökar. Anledningen till det kan vara att ett konto med högt följarantal genererar fler samarbeten och det mynnar ut i ett enklare sätt att tjäna pengar på sitt konto. Det verkar också som att fler plattformar kommer haka på trenden. Även om Instagram har det största ansvaret då plattformen snart svämmar över av olika slags samarbeten mellan företag och influencers. Det positiva med den här uppdateringen kan vara att trovärdigheten av influencers ökar.
Bild: socialmediatoday.se
Veckans spaning
När tiden inte räcker till…
Har Isabella Löwengrip satt framtiden på kartan? I ett blogginlägg under förra veckan presenterade hon sin klon, Gabrielle Löwengrip. Tanken med klonen är att hon ska underlätta för Isabella i hennes hektiska liv, genom att vara hennes digitala alter ego i New York.
Vi på CHECK! funderar på om det här är nästa stora trend inom influencervärlden? Att ta till AI för att nå ut till följare och för att hinna med att tillfredsställa dem? För våra influencers är trots allt vanliga människor med vanliga liv vid sidan om. Och det här kanske kan vara lösningen för att livspusslet ska gå ihop?