Veckans snackis
Minnet av Annie – säg hennes namn, inte hans
Säg hennes namn, inte hans. Den senaste veckan är det just detta budskap som spridits på sociala medier. Det handlar om den tragiska händelsen som skedde den 26 april 2018, dagen då Annie hittades neddrogad och avliden i badkaret i sitt hem. Hennes ex-pojkvän, en tidigare Instagram-profil, blev åtalad för mordet och fick en dom på 18 års fängelse. Nu, 2 år senare, är han på fri fot igen. Något som skapat diskussion runt om på sociala medier – med ett huvudbudskap om att inte uppmärksamma förövaren, utan att lyfta offret och den mardrömslika händelse hon utsatts för. Genom hashtagarna #säghennesnamnintehans, #minnetavAnnie och #mänsvåldmotkvinnor på Instagram, Facebook och LinkedIn bevarar och sprider användare minnet av Annie samtidigt som de står upp mot mäns våld mot kvinnor. Vi på CHECK! stöttar initiativet och sänder en varm tanke till Annie och hennes familj.
Veckans update
Instagram lanserar helt ny design på sin förstasida – Instagram Reels och The Shop Tab
För första gången på flera år har Instagram nu ändrat utseendet på startsidan. Funktionen Instagram Reels har ersatt platsen för nytt inlägg och en ny flik för shopping, The Shop Tab, har ersatt platsen för gilla-markeringar och nya följare. Syftet med det nya utseendet är att ta funktioner som blivit populära och ge dem en given plats. Detta gör man för att användarna ska känna att appens centrala funktioner är relevanta utifrån den intresse-utveckling som skett. De tidigare funktionerna finns kvar under hem-fliken, bredvid direktmeddelanden!
Veckans spaning
Kreativa lösningar kan hjälpa butiker genom Corona-krisen!
Den andra vågen av Corona-krisen har nått Sverige och nu har riksdagen tagit beslut om att skärpa restriktionerna ytterligare. Flera butiker har blivit drabbade av restriktionerna men många har även kommit fram till smarta lösningar för att få försäljningen att rulla på trots detta. Ett exempel är bland annat Indiska, som kommer erbjuda möjligheten att handla via Instagram. Kunden kommer kunna beställa varor från lokala butikers Instagram-konto via direktmeddelanden och betala med Swish. Ett annat exempel är Biltema, som har en “click and collect”-lösning där man köper produkterna via internet och sedan hämtar ut det via en drive in som är ansluten till butiken. Att tänka brett och tro på sina idéer kan vara till stor hjälp för att komma ut ur denna pandemi. Vi på CHECK! tror att kreativiteten kan vara räddningen för många butiker!