Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Rekrytering 2.0

En rad Örebrobaserade företag har tillsammans med byrån Lebowski tagit fram kampanjen “Rädda en stockholmare”. Den ska i grund och botten rekrytera IT-talanger till Örebro och den är uppbyggd på olika filmklipp och intervjuer med “anonyma” människor. Här får vi reda på den bittra sanningen bakom arbetsvardagen och bostadssituationen som råder i Stockholm. I snitt spenderar en stockholmare 270 timmar om året på att pendla till jobbet. Ett av företagen som är involverade i kampanjen menar också att det är “helt galet” att priset per kvadratmeter i huvudstaden är dubbelt så hög som i Örebro. Den skämtsamma kampanjen som pågår till oktober nästa år har fått mycket god kritik vilket vi tycker är välförtjänt. Bravo!

Kika på hela annonsen här

Veckans update

Instagram fortsätter framåt

Shoppingfunktion på Instagram får ännu en uppdatering, sedan funktionen lanserades har den ständigt omarbetats. Nytt i uppdateringen är bland annat att företagsprofiler kommer få ytterligare en flik i menyn; en shopping-flik. Tanken är att användare ska få upp ett nytt flöde med enbart inlägg som har en befintlig shoppingtagg vilket innebär att det blir mer eller mindre likadan layout som i en vanlig webbshop.

Ytterligare en nyhet är att du kan spara produkter till en egen shopping-kollektion. Det fungerar på samma sätt som att spara vanliga inlägg men istället för inläggen så är det produktens tagg som får fokuset, snarare än bilden. Sist men inte minst har Instagram även adderat en funktion för företag att inkludera produkttaggar i sina videos. Smart drag eftersom rörlig bild fortsätter att dominera i sociala kanaler.

Bild: socialmediatoday.se

Läs mer om uppdateringen här

Veckans spaning

Framtidens annonsering

YouTube har under en period likt iTunes och Amazon Prime erbjudit blockbusters för användarna att köpa och streama. På senare tid har tjänsten även börjat erbjuda gratis streaming av filmer i utbyte mot reklamavbrott. Rohit Dhawan, produktchef på YouTube, säger: “Vi såg en möjlighet sprungen ur användarbegäran, och det öppnar också upp en möjlighet för annonsörer i framtiden.” Videoplattformen har 1,9 miljarder aktiva användare, och är just nu världens mest växande medium. Den har redan börjat konkurrera med Apple och Amazon – kanske är Netflix den nya konkurrenten att ta sig an? Annonsfinansierad video är en växande marknad och med tanke på att YouTube är ägt av Google, kommer vi sannolikt se ett avancemang av konceptet i framtiden.

Bild: researchsnipers.com

Läs mer här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata