Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Rekrytering 2.0
En rad Örebrobaserade företag har tillsammans med byrån Lebowski tagit fram kampanjen “Rädda en stockholmare”. Den ska i grund och botten rekrytera IT-talanger till Örebro och den är uppbyggd på olika filmklipp och intervjuer med “anonyma” människor. Här får vi reda på den bittra sanningen bakom arbetsvardagen och bostadssituationen som råder i Stockholm. I snitt spenderar en stockholmare 270 timmar om året på att pendla till jobbet. Ett av företagen som är involverade i kampanjen menar också att det är “helt galet” att priset per kvadratmeter i huvudstaden är dubbelt så hög som i Örebro. Den skämtsamma kampanjen som pågår till oktober nästa år har fått mycket god kritik vilket vi tycker är välförtjänt. Bravo!
Veckans update
Instagram fortsätter framåt
Shoppingfunktion på Instagram får ännu en uppdatering, sedan funktionen lanserades har den ständigt omarbetats. Nytt i uppdateringen är bland annat att företagsprofiler kommer få ytterligare en flik i menyn; en shopping-flik. Tanken är att användare ska få upp ett nytt flöde med enbart inlägg som har en befintlig shoppingtagg vilket innebär att det blir mer eller mindre likadan layout som i en vanlig webbshop.
Ytterligare en nyhet är att du kan spara produkter till en egen shopping-kollektion. Det fungerar på samma sätt som att spara vanliga inlägg men istället för inläggen så är det produktens tagg som får fokuset, snarare än bilden. Sist men inte minst har Instagram även adderat en funktion för företag att inkludera produkttaggar i sina videos. Smart drag eftersom rörlig bild fortsätter att dominera i sociala kanaler.
Bild: socialmediatoday.se
Veckans spaning
Framtidens annonsering
YouTube har under en period likt iTunes och Amazon Prime erbjudit blockbusters för användarna att köpa och streama. På senare tid har tjänsten även börjat erbjuda gratis streaming av filmer i utbyte mot reklamavbrott. Rohit Dhawan, produktchef på YouTube, säger: “Vi såg en möjlighet sprungen ur användarbegäran, och det öppnar också upp en möjlighet för annonsörer i framtiden.” Videoplattformen har 1,9 miljarder aktiva användare, och är just nu världens mest växande medium. Den har redan börjat konkurrera med Apple och Amazon – kanske är Netflix den nya konkurrenten att ta sig an? Annonsfinansierad video är en växande marknad och med tanke på att YouTube är ägt av Google, kommer vi sannolikt se ett avancemang av konceptet i framtiden.
Bild: researchsnipers.com