Veckans snackis
“Vad gör du just nu?”
Att olika challenges som exempelvis “10 year challenge” och “The Bottle Cap challenge” sprider sig på sociala medier är ingen nyhet och de kopplas ofta till någon aktivitet eller samhällsfråga. Under förra veckan spreds meningen “Vad gör du just nu?” som en löpeld på Instagram Stories och innebar att användare berättade vad de gjorde för att sedan skicka vidare frågan till tre andra användare genom att tagga dem i storyn. Fenomenet går i linje med vad följare efterfrågar på Instagram Stories, nämligen att få en insyn bakom kulisserna. Vi på CHECK! tycker att det är roligt att mer lättsamma challenges får utrymme som dessutom ger inblick i både privata och offentliga personers vardag!
Även Helena Engström, vd på CHECK!, blev utmanad och självklart var hon på uppdrag med kameran i högsta hugg!
Veckans update
Instagram fortsätter experimentera med likes
Instagram gick tidigare i år ut med att de gömmer antalet likes på inlägg för att minska hetsen kring antalet likes. Funktionen testades i en mindre skala i bland annat Kanada och Australien men kommer nu expandera. Instagrams vd Adam Mosseri berättade under en konferens förra helgen att användare kommer kunna ta del av antalet likes på sina egna inlägg men inte på andra användares inlägg. Funktionen kommer bli tillgänglig för ett antal användare i USA inom kort. Syftet med funktionen är att försöka minska den psykiska ohälsa som sociala medier kan frambringa. Instagram vill att användare ska fokusera mer på innehållet än att tävla om antalet likes.
Veckans spaning
WhatsApp satsar på företagskommunikation
Att både Facebook och Instagram utvecklas med siktet inställt på företag och annonsering har ingen undgått men nu vill Facebook även inkludera WhatsApp i utvecklingen. I applikationen WhatsApp Business kan varumärken och företag skapa produktkataloger för att enklare dela och presentera produkter. WhatsApp har över 1,5 miljarder aktiva användare världen över och är en nyckelspelare i Facebooks satsning på privata meddelanden men plattformen erbjuder inte de annonseringsfunktioner som Instagram och Facebook gör. Produktkatalogerna syftar till att företag ska kommunicera med kunder via WhatsApp och samtidigt kunna presentera sina produkter på ett professionellt sätt utan att behöva hänvisa till en annan plattform. WhatsApp vill behålla engagemanget inom plattformen eftersom fler klick ofta leder till mindre engagemang.
Vi följer satsningen med spänning!
Bild: WhatsApp Blogg