Veckans snackis
Vi är stolta Hammarbyare
Efter ett omtumlande slutspel i Allsvenskan står det klart att Djurgården är svenska mästare 2019. Det var en nervkittlande lördag för Djurgårdens, Hammarbys och Malmös supportrar. Tårar av både glädje och sorg prydde läktarna runt om i landet och sociala medier svämmade över av fansens känslomässiga inlägg. Vi på CHECK! är trogna Hammarbyare och är självklart ledsna över att inte Hammarby tog guld men är ändå oerhört stolta över vårt lags framgångar. Hammarby tog sin åttonde raka seger och avslutade dessutom säsongen med en storseger på hemmaplan. 31 000 åskådare var med om en känslosam bergodalbana som slutade i stolthet över Hammarbys 4-1 seger.
Nu laddar vi om inför Svenska cupen och Europakval. ?
Veckans update
Twitter förbjuder köpta annonser inom politik
I mitten av förra veckan annonserade Twitter att de kommer förbjuda publicering av politiska annonser. Twitters vd Jack Dorsey har uttalat sig om beslutet och säger att det är ett globalt beslut som bygger på tron om att politiska budskap ska spridas för att det förtjänar att spridas och inte på grund av köpt annonsering. Twitters utlåtande kan ses som ett svar på Facebooks tidigare tillkännagivande om att de inte kommer förbjuda politiska annonser. Zuckerberg, vd på Facebook, blev hårt kritiserad gällande beslutet. Facebook själva menar att politiska åsikter, oavsett om det är köpta annonser, är en del av demokratin och att det är en väsentlig del av yttrandefriheten. Jack Dorsey fick ett positivt bemötande i media gällande beslutet för Twitter och han menar att pengar inte ska ligga till grund för demokrati.
Bild: Digital Trends
Veckans spaning
Buzzwords och trender inför 2020
Vilka är egentligen trenderna inom sociala medier för kommande år? Vi på CHECK! har scannat branschen för att ge dig ett smakprov på vad sociala medier kommer präglas av. Videoformat är en trend som håller i sig. Fokus på storytelling och employer branding kommer att öka än mer under 2020. Låt medarbetare dela med sig av sina upplevelser i videoformat eller visa upp produkter och tjänster i egna hauls. Enligt Social Media Today köper 22 % av internetanvändare i åldrarna 18-34 en produkt efter att ha sett influencers marknadsföra produkten. Influencer marketing fortsätter att vara populärt men det kommer vara mer fokus på micro influencer marketing. Det handlar inte om antalet följare, utan om rätt följare. En annan trend inför 2020 är utbildning. För att sticka ut i branschen och vara uppdaterad är utbildning en nyckelfaktor. Vi på CHECK! erbjuder flertalet utbildningar inom sociala medier för företag genom vår utbildningsplattform CHECK Akademi. Ett sista buzzword inför 2020 är “Ephemeral Content”, det vill säga kortlivat innehåll som försvinner efter en kortare tid. Fokusera därför på att engagera era följare genom Stories!