Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
”Nu är det äntligen tacofredag”
Jesus tycker om tacos… det påstår i alla fall Svenska kyrkan i sin taco-tweet. Denna tweet väckte starka känslor och resulterade i över 200 kommentarer och 1 600 gilla-markeringar till skillnad från vanlighetens 200 gillningar. Svenska kyrkan svarar själva att de gärna vill utmana sina frågeställningar med humor, dock är inte meningen att provocera någon. Åsikterna i kommentarsfältet var väldigt delade. Någon funderar på att gå ur kyrkan medan någon annan uppskattar en troende med självdistans. Att göra inlägg åt Svenska kyrkan är en fin balansgång säger deras sociala medier-ansvarig.
Veckans update
Kan Shim vara ljuset i höstmörkret?
Behöver du en digital vän i höstmörkret? Det tror i alla fall teamet bakom den nya wellnessappen Shim. November har anlänt och dagarna blir bara mörkare, folk hoppar inte upp ur sängen längre. Shim är en bot som hjälper människor att fokusera på det positiva i livet. Användaren chattar med en bot som med tiden lär känna personen på en djupare nivå. Chatten blir därför bättre när man använt den ett tag.
I dagsläget är appen gratis men de vill kunna ta betalt för tjänsten i framtiden.
Veckans spaning
Veckans gäst
Denna vecka gästas Veckans Digitala Check av Charlotte som driver Profile Agency. På ett år har hon kommit långt, och hon har lyckats synliggöra sig själv och sina kunder på sociala medier med ett framgångsrikt resultat. I klippet berättar hon om vikten av att vara personlig och om hennes egna inlägg som berörde tusentals via LinkedIn.
Charlottes tre bästa tips:
- Våga!
- Var personlig och visa känslor.
- Ta det inte på så stort allvar.
Vill du höra mer från Charlotte? Kolla in veckans avsnitt!