Veckans räckvidd #1
Seriefinal på Tele2
Den 5 november spelar Bajens damlag mot Häcken på Tele2 och det förväntas bli en spännande seriefinal då lagen har 53 respektive 56 poäng. Hittills har det sålt över 10 000 biljetter och sociala medier har absolut varit en bidragande faktor till spridningen. Vi bidrar gärna till ökad räckvidd och håller såklart på Bajen när det är dags (en repris från finalen i Svenska Cupen vore toppen!).
Veckans räckvidd #2
TikTok har 3,2 miljoner användare i Sverige
Plattformen publicerade nyligen en artikel om att de firar 3,2 miljoner användare i Sverige och i samband med det gjorde de en översiktlig analys över användarbeteendet. Genom olika kreatörer och hashtags visade de på vad vi i Sverige föredrar på TikTok. Hashtagen #fotboll har 2,7 miljarder visningar, #bokstället har 25,6 miljoner visningar och #grwm trendar både här och internationellt. Utöver det är mat och bakverk i topp bland kategorierna!
Veckans update #1
YouTube Create
Det är dags för YouTube att konkurrera med TikTok på riktigt – de lanserar nämligen sin videoredigeringsapp YouTube Create. Det ska förenkla produktionen av filmer som ska publiceras på YouTube.
Veckans update #2
TikTok öppnar upp för 15 min långa filmer
Även TikTok fortsätter tampas om användarna och de inspireras av YouTube’s längre videoformat. Plattformen experimenterar nämligen med filmer som är upp till 15 minuter långa. En spännande utveckling!
Veckans spaning
Videoformat på sociala medier
Korta och snabba filmer vs längre djupgående filmer – vilket format slår igenom på sociala medier 2024? Inför det här året var det korta formatet en trend och många spår att det kommer att blomma ut ännu mer (även vi!). Samtidigt ser vi att plattformarna ökar längden. Det är en utveckling sprungen ur användarbeteendet och vi ser fram emot att se hur det artar sig. Ett som är säkert är att video bör vara med i strategin för sociala medier 2024!