Veckans Digitala Check v.44

 

Veckans räckvidd #1

Seriefinal på Tele2

Den 5 november spelar Bajens damlag mot Häcken på Tele2 och det förväntas bli en spännande seriefinal då lagen har 53 respektive 56 poäng. Hittills har det sålt över 10 000 biljetter och sociala medier har absolut varit en bidragande faktor till spridningen. Vi bidrar gärna till ökad räckvidd och håller såklart på Bajen när det är dags (en repris från finalen i Svenska Cupen vore toppen!).

Läs mer om matchen »

Veckans räckvidd #2

TikTok har 3,2 miljoner användare i Sverige

Plattformen publicerade nyligen en artikel om att de firar 3,2 miljoner användare i Sverige och i samband med det gjorde de en översiktlig analys över användarbeteendet. Genom olika kreatörer och hashtags visade de på vad vi i Sverige föredrar på TikTok. Hashtagen #fotboll har 2,7 miljarder visningar, #bokstället har 25,6 miljoner visningar och #grwm trendar både här och internationellt. Utöver det är mat och bakverk i topp bland kategorierna!

Läs mer om Sveriges TikTok-användande »

Veckans update #1

YouTube Create

Det är dags för YouTube att konkurrera med TikTok på riktigt – de lanserar nämligen sin videoredigeringsapp YouTube Create. Det ska förenkla produktionen av filmer som ska publiceras på YouTube.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #2

TikTok öppnar upp för 15 min långa filmer

Även TikTok fortsätter tampas om användarna och de inspireras av YouTube’s längre videoformat. Plattformen experimenterar nämligen med filmer som är upp till 15 minuter långa. En spännande utveckling!

Läs mer om uppdateringen »

Veckans spaning

Videoformat på sociala medier

Korta och snabba filmer vs längre djupgående filmer – vilket format slår igenom på sociala medier 2024? Inför det här året var det korta formatet en trend och många spår att det kommer att blomma ut ännu mer (även vi!). Samtidigt ser vi att plattformarna ökar längden. Det är en utveckling sprungen ur användarbeteendet och vi ser fram emot att se hur det artar sig. Ett som är säkert är att video bör vara med i strategin för sociala medier 2024!

Lyssna när vi pratar om videoformat »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata