Veckans räckvidd
Sverige färgas rosa i oktober
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år med syftet att samla in pengar till forskning och sprida kunskap. Det finns flera sätt att bidra och många företag väljer att starta kampanjer för att hjälpa till att synliggöra Cancerfondens livsviktiga arbete och skänka pengar. Ett av dem är Mr French som meddelade att de under oktober byter namn till Madam French och skänker 10 kr per såld maträtt till forskningsarbetet. Även konton såsom @svenskfastkarlskoga startade en insamling som verkligen berörde. Även Lindex har startat en kampanj där 10 % av Lindex bh-försäljning under oktober går direkt till cancerforskningen. Det är några få av väldigt många goda exempel. Bara tillsammans kan vi besegra cancer!
Veckans update
Omröstning i inlägg och reels
Instagram testar just nu en funktion som gör det möjligt att använda omröstningsdekalen i samband med ett inlägg i flödet och reels. Det är en funktion som syftar till att skapa ytterligare engagemang på kanalen genom att följarna får interagera med innehållet. Dekalen kan användas för att både skapa engagemang och samla in följarnas åsikter, som en målgruppsundersökning i mindre skala. Interaktioner är dessutom bra för algoritmen! Omröstningen läggs som en kommentar under inlägget för de som har fått uppdateringen.
Veckans spaning
Sociala medier 2024 – trendspaning del 1
Vi har nämnt det tidigare och vi nämner det igen; autentiskt och levande innehåll är en nyckelfaktor på sociala medier. Rapporten Svenskarna och internet visade att 71 % inte vill ha riktad reklam på sociala medier utifrån sin internetanvändning. Framöver kommer det att bli ännu viktigare att vi har mindre fokus på just VI och istället fokuserar på vad vår målgrupp vill ha i sina flöden. Utöver autentiskt innehåll ser vi att söket har förflyttats till sociala medier.