Veckans Digitala Check v.43

 

Veckans räckvidd 

Sverige färgas rosa i oktober

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år med syftet att samla in pengar till forskning och sprida kunskap. Det finns flera sätt att bidra och många företag väljer att starta kampanjer för att hjälpa till att synliggöra Cancerfondens livsviktiga arbete och skänka pengar. Ett av dem är Mr French som meddelade att de under oktober byter namn till Madam French och skänker 10 kr per såld maträtt till forskningsarbetet. Även konton såsom @svenskfastkarlskoga startade en insamling som verkligen berörde. Även Lindex har startat en kampanj där 10 % av Lindex bh-försäljning under oktober går direkt till cancerforskningen. Det är några få av väldigt många goda exempel. Bara tillsammans kan vi besegra cancer!

Stöd cancerforskningen »

Veckans update

Omröstning i inlägg och reels

Instagram testar just nu en funktion som gör det möjligt att använda omröstningsdekalen i samband med ett inlägg i flödet och reels. Det är en funktion som syftar till att skapa ytterligare engagemang på kanalen genom att följarna får interagera med innehållet. Dekalen kan användas för att både skapa engagemang och samla in följarnas åsikter, som en målgruppsundersökning i mindre skala. Interaktioner är dessutom bra för algoritmen! Omröstningen läggs som en kommentar under inlägget för de som har fått uppdateringen.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans spaning

Sociala medier 2024 – trendspaning del 1

Vi har nämnt det tidigare och vi nämner det igen; autentiskt och levande innehåll är en nyckelfaktor på sociala medier. Rapporten Svenskarna och internet visade att 71 % inte vill ha riktad reklam på sociala medier utifrån sin internetanvändning. Framöver kommer det att bli ännu viktigare att vi har mindre fokus på just VI och istället fokuserar på vad vår målgrupp vill ha i sina flöden. Utöver autentiskt innehåll ser vi att söket har förflyttats till sociala medier.

Trendspaningar för sociala medier 2024 »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata