Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Kalla (dryck)kriget
Under en längre tid har ett så kallat “mjölkkrig” kittlat nerverna på Oatly och Svensk Mjölk. Oatly menar att mjölk som norm i exempelvis skolmatsalen och kaffet bör ses över. De två företagen har sedan 2014 haft ett öppet bråk med diverse pikar fram och tillbaka – i form av kampanjer och reklamfilmer – som lett till rättegång och skadestånd. Nyligen riktade Arla en känga mot Oatly med sin “Bara mjölk smakar mjölk”-kampanj. Senast på bollen är Oatly som svarar med ett Facebookinlägg med rabattkoden “PJÖLK”, som ska ge rabatt när man väljer att köpa havredryck. I inlägget finner man också en läxa i miljömedvetenhet, som är en del av företagets riktlinjer.
Bild: Facebook
Veckans update
Tipp, tapp, swipe!
Snart kanske vi går miste om hur vi alltid har bläddrat igenom innehåll på mångas favoritapp Instagram. Tappfunktionen, som man finner när man bläddrar igenom Stories på appen, har ersatt svepfunktionen hos ett par testanvändare. Tanken är att det ska vara skönare under längre användarsessioner genom att inte trötta ut tummen – för de som enbart använder en hand. Instagram har däremot inte sagt något om att denna funktion kommer implementeras, utan som noterat gillar de att experimentera och hitta nya lösningar på saker och ting.
Bild: Digital Trends
Veckans spaning
Behöver influencer marketing vara autentisk?
Förra veckan blev den svenska influencern Johanna Olsson påkommen för att ha photoshoppat sina Instagrambilder. Med en växande följarskara på nästan en halv miljon användare fortsätter kommentarer sprida sig på hennes bilder. Vissa användare är tokiga över att hon har photoshoppat in – i ett av fallen – Eiffeltornet i bakgrunden. Vissa menar att folk överreagerar och beter sig löjligt medans andra försvarar inläggen. Johanna är dock öppen med vad hon har gjort, och svarade på ett av sina inlägg: “Jag har ju dock inte ljugit. Jag va i Paris under tiden bilderna är tagna. Jag la in en annan bakgrund för det va finare på 3 bilder. Ingenting som fotografer, tidningar osv inte gör hela tiden. Jag är ärlig med det och jag tycker verkligen inte det är en big deal att det är en annan bakgrund.” Till en följd kan man undra över om annonsörerna faktiskt bryr sig, behöver innehållet vara autentiskt? Eller är det bara ett genialiskt drag av influencern för att öka trafiken till sina inlägg betalda av annonsörer? All PR är bra PR brukar man säga, men när är den berömda gränsen korsad?
Bild: Acart