Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

#MeToo

Allt började i USA med att Harvey Weinstein anklagats för sexuella trakasserier. Skådespelaren Alyssa Milano startade hashtaggen #MeToo i hopp om att hennes följare skulle dela sina erfarenheter av sexuella trakasserier. Det tog inte lång tid innan hashtaggen exploderade i sociala medier runt om i världen. Många kända personer har gått ut med sina berättelser och kvinnor över hela världen har anslutit sig.

Vi på CHECK! står verkligen bakom #MeToo och anser att det här behöver få ett slut – det är INTE okej med trakasserier och sexuella övergrepp och det behöver ske en förändring. På arbetsplatsen, i hemmet, på krogen. Överallt. Tillsammans kan vi förändra den sjuka kultur som idag blivit vår vardag. #metoo #nomore #anmälalla

Läs mer om hashtaggen här

Veckans update

Facebook köper upp TBH

TBH (To Be Honest) är en app som snabbt blivit populär hos tonåringarna. Det är en målgrupp som Zuckerberg gärna vill ha på sina kanaler – framtiden. De som skapade appen säger att anledningen var att sprida kärlek och få folk att tycka bättre om sig själva. TBH har bara funnits i ett par månader vilket visar att Facebook är snabba på att köpa upp sina hot. I stället för att riskera stor konkurrens köper de apparna som växer snabbt. Facebook behåller sin starka position och ständiga utveckling.

Bild: SocialMediaToday

Läs mer om appen här

Veckans spaning

Partnerskap framför inlägg

Vilka influencers bör man egentligen samarbeta med? Stora influencers har miljoner följare, knappt 2 % av deras följare är engagerade genom gillningar och kommentarer. Många tror att ett samarbete med en stor influencer ska ge mest, men egentligen blir det bara ett inlägg som försvinner i mängden. Mikroinfluencers däremot brukar ha 2 000-50 000 följare varav 4-8 % är engagerade. Mikroinfluencers har mer specifika följare och når ut till dem på en djupare nivå. Genom att hitta en influencer som redan tycker om ens varumärke och har samma värderingar kan företaget skapa ett givande partnerskap. Satsa därför på bra partnerskap istället för enstaka inlägg.

Läs mer om influencers här

Intresseanmälan

Fler blogginlägg