Veckans snackis
Sara Danius var och kommer alltid att vara en förebild
Under helgen kom det sorgliga beskedet att Sara Danius gått bort. Hon var känd författare och tidigare ständige sekreteraren vid Svenska Akademien men även en förespråkare för feminismen i Sverige. Hon hyllas på sociala medier av familj, vänner och kollegor som den förebild hon var. Hennes handlingar har haft stor inverkan och kommer leva vidare.
Hon var den första kvinnan att bli ständig sekreterare för Svenska Akademin och knytblusen blev hennes signum. Hon vågade stå upp emot cynism och vara allt annat än lagom. Hennes stora passion för mode utstrålades genom hennes vackra kreationer som alltid var något extra, inte minst på fjolårets Nobelfest. Hon tog plats och stod pall vilket gör henne till en fantastisk förebild, inte bara för kvinnor, utan för alla. Annie Lööf, Cia Jansson och Alexandra Pascalidou är några av de som uttrycker sin tacksamhet för Saras drivkraft och sorg över hennes bortgång på sociala medier.
Alla tankar går till Saras familj ❤️
Veckans update
Instagrams nya “Create mode” har lanserats
Instagram tar #TBT till en ny nivå genom sin senaste lansering – “Create mode”. TBT eller Throwback Thursday som det heter är en vanlig hashtag som används för att visa upp minnen på sociala medier. Nu har Instagram valt att göra TBT till en riktig funktion genom att tillhandahålla följare med “On This Day”-alternativet som visar ett random inlägg som du publicerat på samma dag fast under tidigare år. Dessutom kan du se andra inlägg från samma dag fast tidigare år genom att trycka på tärningarna.
Perfekt för de som vill fylla sina kanaler med innehåll varje dag men inte alltid vet vad som ska publiceras – kör en TBT!
Bild: TechCrunch
Veckans spaning
Se upp för konton med köpta följare
Under de senaste veckorna har diskussionen gällande köpta Instagramföljare tagit fart igen. Genom att granska antalet följare i förhållande till engagemangsgraden kan köpta följare avslöjas. Har ett konto många följare men lågt engagemang är det vanligare att det är just köpta följare som ligger bakom. Detta är något som drabbar både företag och privata följare. Privata följare måste vara mer källkritiska gentemot stora följarskaror och för företag som vill arbeta med influencers är det viktigt att be om statistik samt göra egen research. Hanna Friberg, mer känd som Hannalicious tipsar om Socialblade.com, ett statistikverktyg som visar engagemangsgraden för konton på Instagram och YouTube.
Vi på CHECK! anser att köpta följare går emot den trovärdighet vi eftersträvar på sociala medier och vi uppmanar samtliga att satsa på engagerande innehåll istället! Behöver du hjälp med det? Kontakta oss via länken nedan!