Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Kanelbullens dag – mums för marknadsföringen
I mer än 15 år har vi i Sverige firat kanelbullens dag. Syftet med dagen är att uppmuntra de svenska bulltraditionerna – och då framför allt kanelbullen. Denna dag ägde rum onsdagen den 4 oktober (lägg datumet på minnet!) och det kan knappast ha varit någon som missade det. Alla uppmärksammade bullen från olika håll och på olika sätt. Många företag bjöd på recept och postade inlägg med kanelbullar medan privatpersoner postade när de bakade. Att använda sig av temadagar i sin marknadsföring har på senare år visat sig vara både populärt och effektivt. Det blir andra bullar med hjälp av kanelbullar!
Bild: Köket
Veckans update
Interagera mera med omröstning på Instagram Stories
Nu kan man lägga upp omröstningar på sin story i Instagram. Följarna kan få maximalt två röstningsalternativ och resultatet går att se direkt. Resultatet försvinner dock efter 24 timmar som allt annat på Insta Stories, glöm därför inte att avläsa resultatet i tid. Den nya funktionen upptäcktes snabbt av användarna och nyttjas redan flitigt. Vi på CHECK! älskar tvåvägskommunikation så vi tycker att det är bra när kanalernas uppdateringar främjar detta. När företag skapar inlägg är interaktionen med följarna en viktig sak att fokusera på – så in och lägg upp röstalternativ! Vad tycker ni, bra eller bäst?!
Veckans spaning
Instagrams bilder blir klickbara
Med 800 miljoner användare världen över har Instagram blivit en av de mest inflytelserika sociala medieplattformarna. Det är bara ett problem – det har inte gått att länka vidare från inläggen, då länkar i Instagrams bildtexter är förbjudet. Nu lanserar Instagram “shoppable posts” – en funktion som gör bilderna klickbara. Det innebär att man kan kika närmare på exempelvis kläder och se priset utan att behöva lämna appen. Den som postar får dessutom tillgång till statistik för inlägget. Funktionen började testas i liten skala november 2016 och rullas nu ut till fler konton under veckan. När “shoppable posts” kommer till Sverige är ännu inte klart. En inte alltför vild spaning är att detta kommer boosta näthandeln rejält och förändra spelplanen för annonsörer, influencers och företag!