Logotyp

Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Vad är det som gäller på Facebook?

Världen stannar till lite varje gång Mark Zuckerberg publicerar något nytt på Facebook. Ingen kan ha missat att det pratas väldigt mycket om hur Facebook ändrar algoritmerna och hur svårt det kommer bli för företag att nå ut på Facebook. Vi får inte glömma att Facebook gör detta för att deras användare har påpekat att det är för mycket reklam och irrelevant innehåll i deras flöden. Det är alltså inte bara för att Facebook ska dra in mer pengar på annonsering. En stor snackis just nu är att det enda sättet att nå ut till folk på Facebook som företag är genom att betala. Men det stämmer inte. Facebook gör detta för att folk vill ha relevantare saker i deras flöde minns ni? Där har ni den gyllene meningen för hur ni i framtiden fortsätter att lyckas på Facebook – ni måste jobba hårdare för att leverera relevant innehåll. Inte relevant innehåll för er verksamhet, utan relevant innehåll ur era potentiella kunders synvinkel…

Läs mer om Facebooks algoritmer här

Veckans update

Hur lyckas man på Instagram?

Instagram är inget undantag när vi pratar om att vi måste posta relevant innehåll för våra följare. Det finns några knep som hjälper till på traven om man inte har svaret på hur man gör sitt innehåll mer relevant. Det är nästan ett måste att posta händelser i Instagram Stories och att sända live kommer också att gynna er. En sak som kan vara betydelsefullt att lägga ner lite mer tanke på i framtiden är att använda sig av hashtags som faktiskt används av de som ni vill nå ut till. Sedan en tid tillbaka kan man nämligen följa en hashtag, vilket öppnar upp möjligheten att synas på fler ställen än i sina följares flöden och i ”upptäck”. Social Media Today har sammanställt 5 riktlinjer för att lyckas på Instagram även under 2018.

Läs mer här

Veckans spaning

Nu stänger LinkedIn portarna

Facebook och Instagram är inte ensamma om att ändra i sina algoritmer, LinkedIn arbetar också kontinuerligt med detta. Ändringar i algoritmerna visar att man får mindre spridning om man länkar till utomstående källor, det vill säga om man länkar till någon annan hemsida. Vad innebär detta? Nu får vi lägga ner mer tid på att skriva hur vi själva ser på saken istället för att dela artiklar som vi tycker är bra och som folk redan har lagt ner tid på. Ett sätt att lösa detta på kan vara att ta en skärmdump på artikeln som man pratar om och skriva en lite mer djupgående text på vad det är man faktiskt vill lyfta fram. Hur påverkar detta er i ert arbete?

Intresseanmälan

Fler blogginlägg