Veckans snackis

#megxit: uppbrottet i det brittiska kungahuset

Sociala medier, tidningar och tv har i veckan dominerats av bilder på Meghan Markle och prins Harry. Anledningen? Meghan Markle och prins Harry har brutit upp från sina kungliga plikter i Storbritannien, och har därmed även blivit fråntagna sina kungliga titlar. Enligt paret är det en önskan om att leva ett mer normalt liv. Experter gissar att mediestormen runt beslutet blev större än vad paret räknat med – mediehus världen över har bevakat det brittiska kungahuset sedan nyheten tillkännagavs. Hashtags som #meghanmarkle, #megxit och #prinsharry har aktivt använts på Instagram och Twitter.

Läs mer här

Veckans update

Google lanserar ny sökfunktion för att underlätta jämförelse av produkter 

E-handeln fortsätter att växa och Google anammar utvecklingen genom att lansera en ny sökfunktion. Funktionen är specifikt framtagen för e-handel och shopping av kläder. Baserat på sökfrågor kommer Google från och med nu att visa ett antal olika klädesplagg direkt på sidan för Googles sökfunktion. Du kommer alltså att kunna se ett flertal olika märken utan att behöva klicka dig vidare till en specifik länk eller ett särskilt företag. Google menar att detta kommer underlätta användarnas pris- och produktjämförelse.

Läs mer här

Veckans spaning

Hashtags blir populärt – igen

När Instagram var relativt nytt svämmade inläggen över med hashtags. En bild på ett turkost hav fick hashtags som #vacation, #sun och #ocean för att locka fler exponeringar och eventuella följare. Med tiden minskade användningen av hashtags något, och inlägg delas idag främst med endast captions. Vi på CHECK! tror att 2020 blir året som hashtags åter blir populärt, både bland privatpersoner och företag. På Instagram får ett inlägg med taggar cirka 12,6 % större engagemang jämfört med ett inlägg utan taggar.

Läs mer här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata