Veckans snackis
#megxit: uppbrottet i det brittiska kungahuset
Sociala medier, tidningar och tv har i veckan dominerats av bilder på Meghan Markle och prins Harry. Anledningen? Meghan Markle och prins Harry har brutit upp från sina kungliga plikter i Storbritannien, och har därmed även blivit fråntagna sina kungliga titlar. Enligt paret är det en önskan om att leva ett mer normalt liv. Experter gissar att mediestormen runt beslutet blev större än vad paret räknat med – mediehus världen över har bevakat det brittiska kungahuset sedan nyheten tillkännagavs. Hashtags som #meghanmarkle, #megxit och #prinsharry har aktivt använts på Instagram och Twitter.
Veckans update
Google lanserar ny sökfunktion för att underlätta jämförelse av produkter
E-handeln fortsätter att växa och Google anammar utvecklingen genom att lansera en ny sökfunktion. Funktionen är specifikt framtagen för e-handel och shopping av kläder. Baserat på sökfrågor kommer Google från och med nu att visa ett antal olika klädesplagg direkt på sidan för Googles sökfunktion. Du kommer alltså att kunna se ett flertal olika märken utan att behöva klicka dig vidare till en specifik länk eller ett särskilt företag. Google menar att detta kommer underlätta användarnas pris- och produktjämförelse.
Veckans spaning
Hashtags blir populärt – igen
När Instagram var relativt nytt svämmade inläggen över med hashtags. En bild på ett turkost hav fick hashtags som #vacation, #sun och #ocean för att locka fler exponeringar och eventuella följare. Med tiden minskade användningen av hashtags något, och inlägg delas idag främst med endast captions. Vi på CHECK! tror att 2020 blir året som hashtags åter blir populärt, både bland privatpersoner och företag. På Instagram får ett inlägg med taggar cirka 12,6 % större engagemang jämfört med ett inlägg utan taggar.