Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Ford såg en möjlighet och gjorde den till sin fördel

I förra veckan kom Saudiarabiens kung fram till att kvinnor ska få köra bil i landet. Saudiarabien är det sista landet som har kvar lagen om att kvinnor inte får köra bil, och det är verkligen dags att stryka ett streck över den. Ford såg detta och ville ta vara på chansen precis som flera andra bilmärken. De lyckades bäst i marknadsföringen då flera tyckte att enkelheten i deras marknadsföring gjorde den vacker. Dock har de hittats liknande reklambilder från förra året vilket gör att man inte vet hur innovativt det var från Fords sida.

Läs mer om Fords kampanj här

Veckans update

Twitter testar längre tweets

Twitter har länge haft en gräns på 140 tecken i varje tweet. Ibland kan det kännas som att budskapet i en tweet inte kommer fram när ord måste tas bort för att man uttryckt sig med lite för många tecken. Twitters grundare har förstått användarnas problem och har därför låtit några användare testa den nya teckengränsen som innefattar hela 280 tecken. Grundarna påstår att det har mycket med språkskillnader att göra. Ett ord på kinesiska motsvarar ofta minst två ord på engelska vilket gör att användarna som skriver på kinesiska lätt kan få ut sitt budskap via 140 tecken medan samma budskap på engelska tar betydligt mycket mer plats. Vi hoppas att denna uppdateringen kommer inom kort.

Bild: SocialMediaToday

Läs mer om uppdateringen här

Veckans spaning

Influensers har makten på sociala medier

Medieakademin har gjort en “maktbarometer” över dagens influensers i Sverige, vilka är det som har mest makt i sociala medier egentligen? Det är olika influensers i olika kanaler, YouTube har till exempel en relativt ung målgrupp och därför är det PewDiePie följt av Jocke & Jonna som har störst räckvidd och engagemang i den kanalen. På Facebook kan man se att det är en lite äldre målgrupp då det är olika nyhetssidor som fått mest spridning. Twitter styrs av stora namn och bestämda åsikter vilket gör att bland annat Carl Bildt och Zara Larsson har en stor påverkan. Genom att läsa deras undersökning inser man hur viktigt det är att använda sig av influensers i marknadsföringen.

Undersökningen hittar du här

Intresseanmälan

Fler blogginlägg