Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Ford såg en möjlighet och gjorde den till sin fördel

I förra veckan kom Saudiarabiens kung fram till att kvinnor ska få köra bil i landet. Saudiarabien är det sista landet som har kvar lagen om att kvinnor inte får köra bil, och det är verkligen dags att stryka ett streck över den. Ford såg detta och ville ta vara på chansen precis som flera andra bilmärken. De lyckades bäst i marknadsföringen då flera tyckte att enkelheten i deras marknadsföring gjorde den vacker. Dock har de hittats liknande reklambilder från förra året vilket gör att man inte vet hur innovativt det var från Fords sida.

Läs mer om Fords kampanj här

Veckans update

Twitter testar längre tweets

Twitter har länge haft en gräns på 140 tecken i varje tweet. Ibland kan det kännas som att budskapet i en tweet inte kommer fram när ord måste tas bort för att man uttryckt sig med lite för många tecken. Twitters grundare har förstått användarnas problem och har därför låtit några användare testa den nya teckengränsen som innefattar hela 280 tecken. Grundarna påstår att det har mycket med språkskillnader att göra. Ett ord på kinesiska motsvarar ofta minst två ord på engelska vilket gör att användarna som skriver på kinesiska lätt kan få ut sitt budskap via 140 tecken medan samma budskap på engelska tar betydligt mycket mer plats. Vi hoppas att denna uppdateringen kommer inom kort.

Bild: SocialMediaToday

Läs mer om uppdateringen här

Veckans spaning

Influensers har makten på sociala medier

Medieakademin har gjort en “maktbarometer” över dagens influensers i Sverige, vilka är det som har mest makt i sociala medier egentligen? Det är olika influensers i olika kanaler, YouTube har till exempel en relativt ung målgrupp och därför är det PewDiePie följt av Jocke & Jonna som har störst räckvidd och engagemang i den kanalen. På Facebook kan man se att det är en lite äldre målgrupp då det är olika nyhetssidor som fått mest spridning. Twitter styrs av stora namn och bestämda åsikter vilket gör att bland annat Carl Bildt och Zara Larsson har en stor påverkan. Genom att läsa deras undersökning inser man hur viktigt det är att använda sig av influensers i marknadsföringen.

Undersökningen hittar du här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata