Veckans räckvidd
En viral succé efter drömmålet
Tolvåriga Stina Gerken blev viral efter sitt drömmål och vi är mäkta imponerade! Hon inledde med en Rainbow Kick och avslutade med att sätta bollen i krysset. Exemplariskt. Hon har uppmärksammats i sociala medier och deltagit i flera nyhetssändningar! @sportbladet har lagt ut en TikTok som hittills har fått 896,7K visningar och drygt 1 150 kommentarer. Ronaldos klassmål är ingenting i jämförelse, i alla fall inte om vi ska se till antalet visningar! Hon toppar också visningarna på Instagram där både @sportbladet och @svtsport har lagt ut Reels med höga tittarsiffror – 298K och 417K och omkring 13K gilla-markeringar. Reelen på klubbens Instagram-konto har fått hela 628K visningar och 22,8K gilla-markeringar. Vilken succé och vi instämmer med Sportbladet som skrev “Stäng omröstningen för Årets mål. Stina Gerken, 12 år, i Råå IF har vunnit 🙌”.
Veckans update
Facebook tillåter att användare har flera profiler
Plattformen har experimenterat kring antalet profiler under det senaste året och nu står det klart att de kommer att tillåta att användare skapar flera profiler. Deras nya multiprofilalternativ syftar till att användare ska kunna utforska olika intressen och dela olika innehåll till olika målgrupper. Det ska gå att skapa upp till fyra ytterligare profiler – med egna användarnamn och flöden. Håll utkik i din profil på Facebook efter uppdateringen om du ännu inte har fått tillgång till den!
Veckans spaning
Stärk ert varumärke med rätt format på sociala medier
Du har mycket att vinna på att använda olika funktioner i rätt format på alla sociala mediekanaler. Det optimerar chansen till ett bra resultat samtidigt som det stärker varumärket. Fördelar med att använda olika funktioner och anpassa innehållet till formatet är flera, här kommer några som vi tycker är viktiga 👇
✔️ Plattformarna gillar när vi använder deras funktioner och därför är det bra att variera innehållet. På Instagram innebär det att forma innehållet utifrån flödet, Stories, Reels och övriga funktioner, ett tankesätt som ska appliceras på samtliga kanaler
✔️ Du utgår från målgruppens användarbeteenden och har möjlighet att nå dem på olika sätt i olika skeden i kund- och medarbetarresan
✔️ Att publicera bilder och filmer i rätt format är visuellt snyggt (= stärker varumärket). Vi använder Instagram som exempel igen och där publiceras alla filmer i flödet i ett Reels-format, vilket är bra att ha i åtanke vid produktionen
Nästa vecka kommer vi att gå in på några olika funktioner och dess format! Stay tuned 🙌🏼