Veckans snackis
Donald Trump släng dig i väggen – Greta är här!
Under föregående vecka höll klimataktivisten Greta Thunberg ett framförande för FN:s generalförsamling i drömmarnas stad New York. Framförandet hyllades i sociala medier av såväl politiker som kändisar och Gretas framgångar är ett faktum. Ett tydligt tecken på hennes framgång är att hon i veckan gick om Donald Trump i antalet interaktioner på den snabbast växande sociala medieplattformen Instagram. Greta har under veckan haft över 7 miljoner gilla-markeringar och kommentarer vilket slår Donald Trumps 5 miljoner. Plattformen har en enorm spridning vilket kan innebära både negativa och positiva utfall. När det kommer till miljö och Greta Thunberg kan vi inte göra annat än att applådera – heja dig Greta!
Veckans update
Ny funktion för mer relevanta diskussioner
Medan Instagram och Facebook döljer likes utan att involvera användare väljer Twitter en annan väg. Twitter lanserar en ny funktion som ger användarna mer kontroll över kommentarer. Funktionen har inte rört sig utanför amerikanska gränser än men väntas expandera. Twitter hoppas att funktionen ska bidra till fler relevanta diskussioner utifrån originaltweeten. Om funktionen främjar relevanta diskussioner eller begränsar friheten på Twitter får vi se.
Veckans spaning
Sura miner över Oatlys nya kampanj
Oatlys kampanj “Spola mjölken” pryder tunnelbanor, tåg och gator och har fått stor uppmärksamhet. Bönder har reagerat, allmänheten har reagerat och marknadsföringsexperter har reagerat. Kampanjen bygger nämligen inte på att lyfta Oatlys varumärke utan på att slå ner på andra varumärken. I en värld där värderingskommunikation och värdegrund växer och blir allt viktigare tror vi på CHECK! att Oatlys kampanj är långsiktigt ohållbar. Allmänheten blir mer medvetna kring sina värderingar och gör val därefter. Fokusera på det egna varumärket istället för att försöka växa på någon annans bekostnad.