Veckans snackis
Likes får användare att må dåligt – Facebook reagerar
Under den senaste veckan har debatten gällande psykisk ohälsa i relation till likes trendat. Facebook-ägda Instagram har vidtagit åtgärder och nu är det dags för Facebook att själva styra plattformen mot välmående. Som användare kommer du kunna se hur många likes dina egna inlägg får men inte hur många likes andra användares inlägg genererar. Förhoppningen är att det ska motverka avundsjuka och känslan av att inte räcka till.
Veckans update
Facebook Dating – en databaserad kärlekssaga?
Facebook lanserar en matchmaking-funktion på plattformen. Användare kan skapa separata dating-profiler som inte är kopplade till deras privata profiler. Baserat på data, vilket vi vet att Facebook har gott om, kan plattformen matcha ihop dating-profiler med liknande data. Funktionen har skapat två läger. De som står sig positiva till funktionen belyser hur mycket Facebook vet om användarnas intressen och vanor vilket kan resultera i bra matchmakings. De med mer negativ inställning fokuserar på säkerheten och hur Facebook återigen utvecklar sin plattform för att komma åt sina användares mest privata information. Facebook Dating lanseras just nu i USA och beräknas nå Europa 2020.
Veckans spaning
TikTok – den nya sociala mediejätten
I toppen har vi Facebook, Instagram och Twitter men enligt framtidsspaningar dröjer det inte länge förrän den yngre generationen byter ut de populära plattformarna. TikTok är videoappen som spås engagera yngre användare och därmed förväntas toppa användarlistan. Marknadsförare världen över diskuterar möjligheterna för annonsering och är positivt inställda till plattformens design och funktion.