Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Den nya morgonstudion
SVT’s trotjänare morgonsoffan som visats i nästan 20 år ersätts nu av en ny satsning. Det nya formatet påminner om nyhetsformaten i USA med blänkande skärmar i bakgrunden och programledare sittandes på höga stolar. “Hemma hos”-känslan och soffan är borta och enligt många röster därute är formatet väldigt likt Aftonbladets TV. Med tanke på hur SVT’s morgonsändning ständigt halkade efter TV4:s “Nyhetsmorgon” så var det oundvikligt att något behövdes göras. Men är den stora omställningen som morgonstudion gjort den bästa vägen att gå? Det får vi vänta med att se. Instängt och hårdstajlat säger vissa. Vad vi kan säga är att innehållet är mer anpassat för kommunikationsklimatet som dominerar nu, sociala medier. Innehållet ska vara kort, underhållande och inte för tungt.
Veckans update
Snapchat ger möjligheten till att köpa egna geofilter
Geofilter är ett överlägg som visar var du är eller vad du gör. Det kommer att bli tillgängligt för företag och privatpersoner att göra sina egna kreativa geofilter mot betalning. Detta ger möjligheten för privatpersoner att göra sina fester, bröllop och andra tillställningar mer personliga då alla inom ett speciellt område kan använda filtret. För företag innebär uppdateringen ännu ett sätt att marknadsföra sig på då till exempel restauranger, evenemang, butiker med flera kan använda sig av ett helt eget geofilter. Det är oklart när det kommer att bli tillgängligt i Sverige men vi hoppas att det kommer inom kort.
Läs mer om Geofilter här
Veckans spaning
Instagram lanserar en annonsmärkning
Instagram lanserar en annonsmärkning för sponsrade poster av influencers och företag. Denna nya funktionen kommer förmodligen att röra om i grytan rejält när det gäller samarbeten mellan instagrammare och företag då man för första gången har tillgång till alla resultat från samarbetet. De nya förutsättningarna kommer med all sannolikhet att medföra helt nya prismodeller, nu kommer företag faktiskt att kunna se svart på vitt vad de betalar för.
Annonsmärkningen är inte fullt ut lanserad ännu, men vi ser med spänning fram emot vad det kommer att medföra.