Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Varning för kedjebrev

I början av förra veckan spreds ett kedjebrev på Facebook där man varnade för en hackare vid namn Fabrizio. Det stod att han skulle kapa ditt konto och alla dina vänners konton om du godkände hans meddelandeförfrågan. Detta var självklart inte sant! Det går inte hacka ett konto bara genom att använda sig av ett meddelande på Facebook messenger. Däremot ska man hålla sig ifrån att klicka in på okända länkar.

I efterhand har många tyckt detta varit kul och det har därmed skapats ett flertal parodikonton på ”hackaren” Fabrizio.

Läs mer om kedjebrevet här

Veckans update

Facebook blir YouTube’s nya konkurrent, eller?

Facebook lanserar nu sin nya tjänst Watch i USA, detta i hopp om att sno till sig mer annonspengar från bland annat YouTube. Facebooks annonsytor är fulla och detta kommer att utöka deras möjligheter så länge de lyckas locka till sig användarna. Resebolag vill till exempel inte få upp sin annons under en film med matlagning utan annonseringen bör vara mer specifik. Därför kommer Facebook att göra det enkelt både för användare och annonsörer genom att ha kategorier. Några exempel är resor, sport och matlagning. Tjänsten förväntas att släppas i övriga världen så fort den har blivit stabil.

Läs mer om Watch här

Veckans spaning

Laddningstiden kan skrämma iväg dina kunder

Vi tycker att Google har gjort en intressant undersökning där de kollar närmare på internetanvändares tålamod. Hälften av alla internetanvändare lämnar sidan om den tar mer än 3 sekunder att ladda. Sedan 2015 har sökningen ”skickas samma dag” ökat med hela 120 % och trenden är att allt ska vara ”öppet nu” och alltid finnas tillgängligt så fort som möjligt. Spontaniteten har ökat med stormsteg och folk blir lätt uttråkade när det inte är enkelt. För varje sekund som en hemsida eller blogg laddar så förloras 12 % av konverteringen. Vill man kolla styrkan på sin egen hemsida kan man använda sig av Googles verktyg ”Test my site” som ger en översiktlig bild på vilken nivå man befinner sig på. Där får du även tips på hur du gör din mobilsajt snabbare.

Testa din sida här

Läs mer om undersökningen här

Intresseanmälan

Fler blogginlägg