Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Varning för kedjebrev

I början av förra veckan spreds ett kedjebrev på Facebook där man varnade för en hackare vid namn Fabrizio. Det stod att han skulle kapa ditt konto och alla dina vänners konton om du godkände hans meddelandeförfrågan. Detta var självklart inte sant! Det går inte hacka ett konto bara genom att använda sig av ett meddelande på Facebook messenger. Däremot ska man hålla sig ifrån att klicka in på okända länkar.

I efterhand har många tyckt detta varit kul och det har därmed skapats ett flertal parodikonton på ”hackaren” Fabrizio.

Läs mer om kedjebrevet här

Veckans update

Facebook blir YouTube’s nya konkurrent, eller?

Facebook lanserar nu sin nya tjänst Watch i USA, detta i hopp om att sno till sig mer annonspengar från bland annat YouTube. Facebooks annonsytor är fulla och detta kommer att utöka deras möjligheter så länge de lyckas locka till sig användarna. Resebolag vill till exempel inte få upp sin annons under en film med matlagning utan annonseringen bör vara mer specifik. Därför kommer Facebook att göra det enkelt både för användare och annonsörer genom att ha kategorier. Några exempel är resor, sport och matlagning. Tjänsten förväntas att släppas i övriga världen så fort den har blivit stabil.

Läs mer om Watch här

Veckans spaning

Laddningstiden kan skrämma iväg dina kunder

Vi tycker att Google har gjort en intressant undersökning där de kollar närmare på internetanvändares tålamod. Hälften av alla internetanvändare lämnar sidan om den tar mer än 3 sekunder att ladda. Sedan 2015 har sökningen ”skickas samma dag” ökat med hela 120 % och trenden är att allt ska vara ”öppet nu” och alltid finnas tillgängligt så fort som möjligt. Spontaniteten har ökat med stormsteg och folk blir lätt uttråkade när det inte är enkelt. För varje sekund som en hemsida eller blogg laddar så förloras 12 % av konverteringen. Vill man kolla styrkan på sin egen hemsida kan man använda sig av Googles verktyg ”Test my site” som ger en översiktlig bild på vilken nivå man befinner sig på. Där får du även tips på hur du gör din mobilsajt snabbare.

Testa din sida här

Läs mer om undersökningen här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata