Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Ren luft i påsen?
Torbjörn i Kalmar tackade Estrella på deras Facebookvägg för att ha räddat hans liv. Företaget svarade glatt att visst kan chips ibland kännas livsavgörande, hade han månne hittat en ny favorit i sortimentet? Då kom smashen – Torbjörn kontrar med att det var luften i påsarna som räddade hans liv då ventilationssystemet i butiken gick sönder. Det kom inte något svar på det. Kan man säga att luften gick ur Estrella?
Veckans update
Tydligare annonsinlägg på Instagram
Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) fällde nyligen en rad svenska profiler för smygreklam på Instagram och Snapchat. Nu lanserar Instagram en tydligare annonsmärkning för sponsrade poster av influencers. “Paid partnership with Företag X” lyder märkningen. Den är placerad precis under profilnamnet ovanför själva inlägget. När märket används betyder det att aktuell sponsor också får tillgång till alla resultat, precis som när man köper en vanlig annons.
Veckans spaning
Make it in Sweden
Podden fortsätter sitt segertåg över Sverige. Oavsett om man vill vädra sina åsikter, skapa debatt, eller som här – hjälpa integrationen på traven. Nu lanserar Guldspaden-belönade journalisten Jacob Bursel podcasten ”Make it in Sweden” tillsammans med Julia Atiyeh från Expressen TV. Syftet är att hjälpa arabisktalande nyanlända att förstå sig på Sverige och ta sig in i samhället. Jacob Bursell är ansvarig utgivare för projektet som också drivs i – på arabiska. Kan det bli piloten som sedan kopieras på fler språk, tro? Bra initiativ, tycker vi på CHECK!.