Veckans räckvidd
#Swedengate har blivit viralt globalt!
Förra veckan publicerades ett inlägg på det engelskspråkiga diskussionsforumet Ask Reddit. I inlägget ställdes frågan “Vad det konstigaste du har varit med om hemma hos någon annan?”. I kommentarsfältet syns kommentaren “I remember going to my swedish friends house. And while we were playing in his room, his mother yelled that dinner was ready. He told me to wait in his room while they ate.” Responsen blev reaktioner i form av igenkänning, men många svenskar påstår också att påståendet är en myt. Påståendet har blivit enormt uppmärksammat och har till och med fått globalt genomslag. #Swedengate är numera en viral hashtag och memes kopplat till påståendet syns på flera sociala kanaler.
Veckans update
Instagram fortsätter att ta efter TikTok-trender
Instagram fortsätter att utveckla Reels med bland annat längre klipp, mer interaktiva dekaler och fler valmöjligheter vid redigering av ljud. Användare kan nu publicera klipp som är upp till 90 sekunder, en ökning från tidigare 60 sekunder. Det går numera att addera omröstningar, quiz och stickers till klippen, vilket underlättar kommunikationen och engagemanget mellan kreatör och följare.
Veckans spaning
Rid på internetfenomen för att få räckvidd!
Lidl var snabba på bollen när #Swedengate fick genomslag och publicerade snabbt ett inlägg som svarar på påståendet. På bilden syns en falukorv och texten “Stroganoff till alla. Även kompisen på rummet.” Bilden blev uppmärksammad och har hittills fått 11 000 gilla-markeringar, en enorm ökning i jämförelse med kontots andra inlägg som har max 500 gilla-markeringar. Med detta vill vi lyfta fördelen med att hålla sig uppdaterad kring vad som händer i den digitala världen och vilka ämnen som diskuteras i de sociala kanalerna. Det kan ge enorm effekt och stor räckvidd att anamma samhällstrender och haka på diskussioner. Att skapa intresseväckande innehåll utifrån aktuella hashtags är oftast mycket framgångsrikt.