Veckans snackis
Övergivna anden Ivan räddades – och fick en ny familj!
Innebandyspelaren Andreas Stefansson fick stor spridning på Instagram när han förra veckan lade upp en story där han med sina kompisar räddade andungen Ivan. Under ett besök på landstället Björsund utanför Strängnäs, hittade Andreas den lilla andungen kvarlämnad på bryggan av sin mamma och resten av syskonen. Efter flera timmars letande efter andfamiljen hade Ivan fäst sig vid Andreas och fick därefter följa med hem till Stockholm. Andreas hittade snabbt ett bättre hem för andungen istället för storstaden. Nu bor Ivan på en gård på Ekerö med andra änder och djur där Andreas för tillfället bygger ett litet hus till andungen. Hela händelsen finns att se på Andreas Instagram bland höjdpunkterna, han uppdaterar dagligen om Ivans nya liv på gården. En fantastisk solskenshistoria som sprider ett leende på mångas läppar!
Foto: stefansson
Läs mer här
Veckans update
Spotify för oss samman genom musiken
Spotify har tagit fram en ny kampanj där de sammankopplar användare som lyssnar på samma låt samtidigt. Enligt streamingtjänsten spelas samma låt samtidigt av över 30 000 användare jorden runt, varje sekund. Utifrån detta växte idén om att matcha lyssnare med varandra och Spotify skapade en helt ny webbsida. På Listening Together kan vem som helst gå in för att se vilka användare som lyssnar på samma musik, runt om i hela världen. Detta påhittiga initiativ lyfter även kraften kring hur musik kan föra oss samman. Spotify jobbar även på att utveckla funktioner där användare som lyssnar på samma musik får möjlighet att integrera med varandra.
Foto: listeningtogether.atspotify.com
Veckans spaning
Verkligheten kring matsvinn i underhållande reklamfilm
Matsmart har under de senaste åren arbetat hårt för att bli internationellt etablerade. Med TBWA Stockholm och BRF som samarbetspartners har Matsmart tagit fram en ny grafisk profil och ett nytt kommunikationskoncept. Den nya profilen är inspirerad av pop-art och tecknade superhjältar. Med starka färger och bubbliga ikoner tar Matsmart nästa steg i verksamhetens utveckling. I en serie nyproducerade reklamfilmer vill de poängtera hur absurt matsvinnet faktiskt är – något som de med framgång lyckats fånga på ett underhållande och kreativt sätt. Miljöfrågan har varit på tapeten under många år, det är ett ämne som aldrig slutar vara viktigt. Att Matsmart lyckas paketera budskapet med humor är något som vi tror kommer väcka fler människors intresse för ämnet. Se reklamfilmen nedan.
Reklamfilm: youtube.com