Veckans räckvidd
Majblomsförsäljningen som nått miljonbelopp
Veckans räckvidd är utan tvekan 12-åriga Murhaf med sin rekordförsäljning av majblommor. Förra veckan uppmärksammades Murhaf av SVT Nyheter där inslaget fick flera opassande kommentarer och rasistiska påhopp riktades mot honom. Kommentarerna väckte många upprörda känslor och inlägget gick viralt för att många gav en stor dos kärlek och hejarop till Murhaf. Inläggets räckvidd på över 1,1 miljoner visningar, närmare 50 000 gilla-markeringar och över 1 000 kommentarer bidrog dessutom till en ordentlig skjuts i försäljningen som nu är uppe i över 4,5 miljoner kronor!
Veckans update #1
Ny CTA-knapp på LinkedIn
Genom den senaste uppdateringen tar LinkedIn ytterligare ett kliv för att möta kreatörers behov. Uppdateringen innebär en ny CTA-knapp (call to action) i deras premium-medlemskap. Knappen kan läggas till i profilen på LinkedIn för att kunna dirigera mottagaren vidare till önskad webbplats.
Veckans update #2
BeReal gör ett krafttag med nya funktioner
Efter att ha växt snabbt i popularitet sjunker användarintresset för BeReal. I ett försök att återhämta sig i svackan lanserar nu BeReal nya funktioner. Bland annat adderas en funktion för att kunna lägga till fler bilder. BeReal integrerar också med Spotify och gör det möjligt att lägga till musik i inlägg, likt Instagram.
Veckans spaning
Medarbetarna är företagets viktigaste ambassadörer!
Kanske har du tidigare hört om Employer Branding – men vad innebär egentligen Employee Advocacy? Kort och gott handlar det om att medarbetarna är viktiga ansikten utåt för företaget, och att de bör ses som verkliga ambassadörer. Involvera era medarbetare i arbetet med era sociala kanaler redan idag för att uppnå den bästa effekten!
Tre tips för hur ni som företag kan gå tillväga:
1. Låt cheferna vara ett föredöme och lägga grunden. Om de högsta cheferna är med på tåget blir det enklare för resten att haka på.
2. Anordna en internutbildning och utbilda medarbetarna i sociala medier för att skapa mer engagemang och förståelse.
3. Hitta ambassadörsledare inom företaget genom att välja några specifika medarbetare som får vara mer drivande i ämnet och på så sätt engagera övriga medarbetare.