Veckans Digitala Check v.18

 

Veckans räckvidd 

Efter två år av pandemi kunde ELLE-galan äntligen äga rum!

I fredags anordnades den årliga ELLE-galan och många välkända ansikten äntrade Grand Hôtel där den glamorösa galan hölls. Sociala medier har prytts av fantastiska skapelser som trätt fram på röda mattan och @ellesverige har fått stor räckvidd på innehållet. Med uppåt 100 000 visningar på vissa av filmerna, i jämförelse med tidigare omkring 15 000 visningar. Influencers såsom Margaux Dietz och Carolina Gynning publicerade ett Instagraminlägg på kvällens outfit i sina egna kanaler och resonsen var ovanligt många gilla-markeringar och ett stort engagemang. Prestigefyllda modepriser delades ut till bland annat skådespelaren Alexander Abdallah, Influencern och entreprenören Matilda Djerf och artisten Seinabo Sey!

Se hur galakvällen dokumenterades »

Veckans update #1

Instagram testar pins för inlägg i profilen

Instagram har hintat om att de ska införa pins som alternativ för inlägg i användarens profiler. Nu har plattformen rullat ut en testversion av funktionen för en utvald grupp. Funktionen liknar Pinterest och innebär att specifika inlägg kan lyftas fram genom pins och visa upp erbjudanden och produkter för följare.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #2

LinkedIn gör det möjligt att länka till en extern webbplats från profilen

LinkedIn lanserar en funktion som gör det möjligt att placera en länk till en webbplats under användarnamnet och beskrivningen i LinkedIn-profilen. URL:en kan ändras om man vill byta ut den mot en mer intresseväckande länktext som kan öka klickfrekvensen. Detta ökar den organiska trafiken till externa hemsidor. 

Läs mer om uppdateringen »

Veckans spaning

Gör en kriskommunikationsplan i förebyggande syfte!

Under förra veckan drabbades Swedbank av en IT-störning som skapade irritation hos användarna. I samband med det vill vi passa på att nämna vikten av att implementera en plan för kriskommunikation. För att ett företag ska kunna hantera situationer som kan skada varumärkets rykte behövs en kriskommunikationsplan som tas fram i förebyggande syfte. Den bör innefatta information och riktlinjer för hur företaget ska bete sig och vilka insatser som ska genomföras i pressade situationer. Ärlighet är ett viktigt nyckelord att förhålla sig till i en krissituation, både internt och externt. 

Läs mer om Swedbanks IT-störning »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata