Veckans snackis
YouTube lanserar interaktivt innehåll
YouTube har utvecklat verktyg som ska möjliggöra ett interaktivt innehåll där tittarna själva får bestämma hur historien går, på samma sätt som Netflix gjort succé med interaktivt innehåll som Black Mirror-avsnittet Bandersnatch. Anledningen till att YouTube satsar på interaktivt innehåll är delvis att få fler tittarsiffror men även ökade annonsintäkter. Tidigare har YouTube gjort interaktiva annonsformat men den här typen av interaktivt innehåll är helt nytt för kanalen. Den nya satsningen kommer mycket sannolikt att presenteras i maj i New York. Spännande!
Veckans update
LinkedIn kommer med Reaktioner för inlägg
LinkedIn testar sin egna version av Facebooks Reaktioner, alltså emojiverktyget där du kan uttrycka dig snabbt och enkelt med mer än bara en “like” på ett inlägg. Börjar alla plattformar helt enkelt sammansmälta med samma funktioner och verktyg, som när Facebook tog Instagram Stories och implementerade det på sin egna plattform som Facebook Händelser. Vi på CHECK! tycker att det är viktigt att tänka efter angående innehåll och plattform eftersom reaktionerna skiljer sig mellan plattformarna.
Bild: socialmediatoday.com
Veckans spaning
Influencers livestreamar shoppingrundor
Att gamers livestreamar när de spelar i Twitch är sedan gammalt. Nu hakar influencers på livestreamtåget, fast när de shoppar! Istället för shoppinghauls och unboxing videos så livestreamas shoppingen vilket möjliggör interaktion med fansen under shoppingrundans gång. Att livestreama shoppingrundor är redan på tapeten i Kina där Alibaba's Taobao dominerar och nu ryktas det om att andra stora aktörer som Amazon, Facebook och Instagram hakar på trenden!
Bild: digiday.com