Veckans snackis
Kungahusets anpassning i coronatider – sprider samhörighet på Instagram
Just nu befinner sig nästintill hela världen i karantän och vi alla begränsas – oavsett vilken samhällsklass vi tillhör. Coronaviruset har fört med sig en gemenskap som sätter oss alla på en likvärdig nivå, och det svenska kungahuset är inget undantag. Under de senaste veckorna har de varit flitiga med att uppdatera Instagram med bilder kring deras anpassning utifrån situationen. Kontot uppdateras dagligen med innehåll från kungafamiljens vardagliga arbetsuppgifter och hur de följer rådande regler samt rekommendationer. Exempelvis publicerades en bild på kungen och drottningen som håller sig isolerade på Stenhammar där de håller kontakt med omvärlden via dator och videomöten. En annan bild visar kronprinsessan Victoria som, likt oss andra, har byggt upp en liten station runt köksbordet och arbetar hemifrån. Ett inlägg visar hur prins Carl Philip via videolänk besöker det nya fältsjukhuset i Göteborg. Att kungafamiljen öppet visar hur de anpassar sig till rådande förhållanden sprider en känsla av samhörighet. Vi tar oss igenom situationen med gemensam kraft.
Veckans update
YouTube VS TikTok
Det digitala medielandskapet är i ständig förändring och det gäller för plattformarna att inte hamna på efterkälke. TikToks snabba tillväxt har fått den långt etablerade videojätten YouTube att testa en ny funktion vid namn Shorts. Funktionen kommer huvudsakligen fungera på samma sätt som TikTok fast i YouTube-appen. Shorts kommer innehålla ett flöde av korta videos som publiceras av användare där musik och andra effekter kommer vara tillgängliga. Till YouTubes stora fördel besitter de en enorm användarbas, med över två miljarder människor som använder appen varje månad – betydligt fler än TikTok. Det återstår att se om TikTok möter samma öde som den gamla plattformen Vine.
Veckans spaning
Ur motgångar föds framgångar
Det kan omöjligt ha undgått någon att den svenska sjukvården går på knäna i coronapandemin med långa och tunga arbetspass under dåliga förhållanden. I samma veva tvingas fler svenska företag till massuppsägningar eller att gå i konkurs. Här såg Nassos Ikonomou möjlighet att hjälpa vården och samtidigt hålla igång verksamheter. Han startade Food4Heroes som sysselsätter delar av restaurangnäringen. När han knappt fick kunder till sin egna restaurang kontaktade han företagskunder och erbjöd dem möjligheten att köpa måltider till vårdinrättningar och ideella organisationer. Nassos initiativ bidrar till att fler inom vården får gratis matlådor och att fler restauranger kan fortsätta laga mat istället för att gå i konkurs. Ur motgångar föds framgångar – som vi på CHECK! brukar säga.
Gå in på Food4Heroes hemsida för att läsa mer om hur du kan stötta vården och restaurangnäringen: https://food4heroes.se/
Läs mer här