Veckans snackis

Kungahusets anpassning i coronatider – sprider samhörighet på Instagram

Just nu befinner sig nästintill hela världen i karantän och vi alla begränsas – oavsett vilken samhällsklass vi tillhör. Coronaviruset har fört med sig en gemenskap som sätter oss alla på en likvärdig nivå, och det svenska kungahuset är inget undantag. Under de senaste veckorna har de varit flitiga med att uppdatera Instagram med bilder kring deras anpassning utifrån situationen. Kontot uppdateras dagligen med innehåll från kungafamiljens vardagliga arbetsuppgifter och hur de följer rådande regler samt rekommendationer. Exempelvis publicerades en bild på kungen och drottningen som håller sig isolerade på Stenhammar där de håller kontakt med omvärlden via dator och videomöten. En annan bild visar kronprinsessan Victoria som, likt oss andra, har byggt upp en liten station runt köksbordet och arbetar hemifrån. Ett inlägg visar hur prins Carl Philip via videolänk besöker det nya fältsjukhuset i Göteborg. Att kungafamiljen öppet visar hur de anpassar sig till rådande förhållanden sprider en känsla av samhörighet. Vi tar oss igenom situationen med gemensam kraft.

Läs mer här

Veckans update

YouTube VS TikTok

Det digitala medielandskapet är i ständig förändring och det gäller för plattformarna att inte hamna på efterkälke. TikToks snabba tillväxt har fått den långt etablerade videojätten YouTube att testa en ny funktion vid namn Shorts. Funktionen kommer huvudsakligen fungera på samma sätt som TikTok fast i YouTube-appen. Shorts kommer innehålla ett flöde av korta videos som publiceras av användare där musik och andra effekter kommer vara tillgängliga. Till YouTubes stora fördel besitter de en enorm användarbas, med över två miljarder människor som använder appen varje månad – betydligt fler än TikTok. Det återstår att se om TikTok möter samma öde som den gamla plattformen Vine.

Läs mer här

Veckans spaning

Ur motgångar föds framgångar

Det kan omöjligt ha undgått någon att den svenska sjukvården går på knäna i coronapandemin med långa och tunga arbetspass under dåliga förhållanden. I samma veva tvingas fler svenska företag till massuppsägningar eller att gå i konkurs. Här såg Nassos Ikonomou möjlighet att hjälpa vården och samtidigt hålla igång verksamheter. Han startade Food4Heroes som sysselsätter delar av restaurangnäringen. När han knappt fick kunder till sin egna restaurang kontaktade han företagskunder och erbjöd dem möjligheten att köpa måltider till vårdinrättningar och ideella organisationer. Nassos initiativ bidrar till att fler inom vården får gratis matlådor och att fler restauranger kan fortsätta laga mat istället för att gå i konkurs. Ur motgångar föds framgångar – som vi på CHECK! brukar säga.

Gå in på Food4Heroes hemsida för att läsa mer om hur du kan stötta vården och restaurangnäringen: https://food4heroes.se/

Läs mer här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata