Veckans Digitala Check v.13

 

Veckans räckvidd

Omtyckta Östermalmsgrillen riskerar att stängas

Efter att familjen Malki drivit Östermalmsgrillen i 37 års tid kan nu slutet för grillen vara kommet. Beslutet grundar sig i att Östermalmstorg ska få ett ansiktslyft, men den folkkära grillen finns inte med i den planen. Politikerna avser att genomföra planen som innebär att grillen ska vara borttagen inom 2 månader. Som om det inte vore nog tvingas familjen dessutom bekosta rivningen på egen hand. Östermalmsgrillens inlägg på Instagram har väckt många reaktioner med upprörda kunder och följare. I skrivande stund har inlägget över 571 000 visningar, 4 000 gilla-markeringar och 300 kommentarer. En pågående namninsamling har dessutom över 18 000 underskrifter!

Se klippet »

Veckans update #1

Instagram Reels i fullängd på Stories

Instagram Reels har tidigare visats i begränsad längd när de har delats vidare till Stories. En ny uppdatering innebär att delade reels kommer att visas i fullängd istället. Uppdateringen har gått live för vissa användare och kommer inom kort vara tillgänglig för alla.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #2

Instagrams funktion för liveshopping går i graven

Den 16 mars tog Instagram bort sin funktion för liveshopping. Funktionen bidrog till att kassa-aktiverade konton kunde tagga sina produkter live. Användare på Instagram kunde därmed köpa produkterna direkt eller spara ner för senare köp. Genom att ta bort funktionen vill Instagram ge större utrymme för andra funktioner och uppdateringar.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #3

Canva släpper flera nya AI-baserade verktyg

Den populära plattformen Canva avslöjar nu flera nytillkomna verktyg. Det handlar bland annat Magic Write och Magic Edit som ska underlätta för användaren att skapa både presentationer och texter. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de alla drivs av AI-teknik.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans spaning

Kommunicera event genom Instagram Stories

I vårt senaste avsnitt pratar vi om vikten av att ha en kommunikationsstrategi för event. Som en del av den strategin rekommenderar vi Instagram som kanal i allmänhet och Instagram Stories i synnerhet (om målgruppen och ni som företag finns där vill säga!). Vi djupdyker i hur ni kan skapa hype och engagemang inför, under och efter ett event genom Instagram Stories. 

Lyssna på poddavsnittet »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg