Veckans Digitala Check v.13

 

Veckans räckvidd

Omtyckta Östermalmsgrillen riskerar att stängas

Efter att familjen Malki drivit Östermalmsgrillen i 37 års tid kan nu slutet för grillen vara kommet. Beslutet grundar sig i att Östermalmstorg ska få ett ansiktslyft, men den folkkära grillen finns inte med i den planen. Politikerna avser att genomföra planen som innebär att grillen ska vara borttagen inom 2 månader. Som om det inte vore nog tvingas familjen dessutom bekosta rivningen på egen hand. Östermalmsgrillens inlägg på Instagram har väckt många reaktioner med upprörda kunder och följare. I skrivande stund har inlägget över 571 000 visningar, 4 000 gilla-markeringar och 300 kommentarer. En pågående namninsamling har dessutom över 18 000 underskrifter!

Se klippet »

Veckans update #1

Instagram Reels i fullängd på Stories

Instagram Reels har tidigare visats i begränsad längd när de har delats vidare till Stories. En ny uppdatering innebär att delade reels kommer att visas i fullängd istället. Uppdateringen har gått live för vissa användare och kommer inom kort vara tillgänglig för alla.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #2

Instagrams funktion för liveshopping går i graven

Den 16 mars tog Instagram bort sin funktion för liveshopping. Funktionen bidrog till att kassa-aktiverade konton kunde tagga sina produkter live. Användare på Instagram kunde därmed köpa produkterna direkt eller spara ner för senare köp. Genom att ta bort funktionen vill Instagram ge större utrymme för andra funktioner och uppdateringar.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #3

Canva släpper flera nya AI-baserade verktyg

Den populära plattformen Canva avslöjar nu flera nytillkomna verktyg. Det handlar bland annat Magic Write och Magic Edit som ska underlätta för användaren att skapa både presentationer och texter. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de alla drivs av AI-teknik.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans spaning

Kommunicera event genom Instagram Stories

I vårt senaste avsnitt pratar vi om vikten av att ha en kommunikationsstrategi för event. Som en del av den strategin rekommenderar vi Instagram som kanal i allmänhet och Instagram Stories i synnerhet (om målgruppen och ni som företag finns där vill säga!). Vi djupdyker i hur ni kan skapa hype och engagemang inför, under och efter ett event genom Instagram Stories. 

Lyssna på poddavsnittet »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata