Veckans räckvidd
Virala William – 10-åringen som blivit uppmärksammad
Under BC Luleås basketmatch dansade William loss i takt till tonerna från Zara Larsson. Rampljuset riktades mot honom och det hela fångades på en film som har spridits som en löpeld på sociala medier. Även Zara Larsson har reagerat på filmen genom att dela den på sin egen TikTok med närmare 665 000 visningar och 82 000 gilla-markeringar. Dansen har setts av miljonpublik och SVT har intervjuat William, ett klipp som även det toppar deras räckvidd med över 361 000 visningar, 15 500 gilla-markeringar och 240 kommentarer. @bcluleaofficial publicerade ursprungsklippet på sin TikTok och det är tveklöst det mest sedda klippet med 654 000 visningar, över 70 400 gilla-markeringar och 828 kommentarer. William, keep on dancing!
Veckans update
LinkedIn + AI
LinkedIn utökar sin AI-strategi, bland annat genom AI-drivna konversationsstartare i nyhetsflödet för att öka engagemanget. Den senaste uppdateringen på AI-fronten handlar om att förbättra användarupplevelsen. När en användare ska skapa eller uppdatera sin profil på plattformen kommer den nya funktionen kunna presentera AI-genererade textförslag som baseras på användarens sätt att uttrycka sig. Funktionen grundar sig i OpenAI, samma modell som används för Chat GPT. Den kommer initialt vara tillgänglig för Premium-användare.
Veckans spaning
Organiskt innehåll på sociala medier
Vi har tidigare skrivit om vikten av att synliggöra sitt företag på sociala medier under lågkonjunktur och den här veckan följer vi upp det genom att beröra organiskt innehåll. De organiska flödena på sociala medier blir allt viktigare i en tid av begränsade resurser och åtstramade budgetar. I vårt senaste poddavsnitt pratar vi mer om detta och reder ut begreppen organiskt innehåll, sponsrade inlägg och annonsering på sociala medier.