Veckans räckvidd #1 och #2
Kriget i Ukraina
I och med händelserna i Ukraina valde vi att inte spela in poddavsnitt de senaste två veckorna för att vi har velat lämna utrymme till viktig information. Den här veckan är vi tillbaka med ett nytt avsnitt, vi känner oss lite mer balanserade och kan sortera ut våra tankar och känslor. Sverige går samman genom både företag och privatpersoner som startar insamlingar för att kunna bistå med hjälpmedel till den ukrainska befolkningen. Fram till den 8 april har Akelius Foundation en insamling där de dubblar personens bidrag och skänker vidare summan till UNICEF! Sociala medier har en positiv påverkan, men även en negativ sida. Desinformation förekommer och därför måste vi vara källkritiska. Försvarsmakten har bland annat gjort ett bra inlägg om just detta!
Internationella kvinnodagen – budskap att kämpa för idag och alla andra dagar!
Privatpersoner och företag har använt sina sociala medier för att synliggöra denna viktiga dag, lyfta viktiga budskap och lyfta fram insatser som företag vardagligen faktiskt gör för att bidra till ett mer jämställt samhälle. Vi fortsätter att bidra till Kvinna till Kvinna för att de arbetar för kvinnors rättigheter dagligen, världen över – inte minst i krigs- och konfliktdrabbade länder. Genom att stötta Kvinna till Kvinna kan kvinnorättskämpar i 20 länder fortsätta sitt livsviktiga arbete. För alla flickors och kvinnors rätt till självbestämmande och ett liv utan våld.
Veckans update #1
Automatisk textning i videos och Reels på Instagram
Från att tidigare endast kunna använda automatisk textning på IGTV-videos (2020) och Stories (2021) etableras funktionen nu även i Feed-videos och Reels. Denna funktion gör det möjligt att ha ljudet av, men få det som sägs textat på videon. Funktionen är mycket tacksam för döva och människor med sämre hörsel. Textningen kommer så småningom vara tillgänglig på 17 språk och vara en on/off-inställning i appen.
Veckans update #2
TikTok introducerar 10-minuters video på plattformen
TikTok slog igenom med sina 15-sekunders klipp under 2016, och kort därefter kunde man även publicera klipp med en maxlängd på 60 sekunder. Under sommaren 2021 blev det tillgängligt att skapa videos som var upp till 3 minuter långa och därefter även 5 minuter. Nu lanserar TikTok möjligheten att publicera klipp som är upp till 10 minuter långa! TikTok ser att trenden med korta videos och effektiva budskap fortsätter att hålla i sig, men vill öppna upp för mer kreativt skapande och låta marknadsföring inkluderas i större utsträckning.
Veckans update #3
Facebook Groups välkomnar en ny uppdatering som ska minimera risken för felaktig information
För att minimera risken att felaktig information ska spridas vidare i grupper har Facebook adderat en funktion som gör att administratörer automatiskt kan avvisa inkommande inlägg som har identifierats innehålla falsk information. Ytterligare tillägg är att grupper kan ha sin egen QR-kod och att man kan skicka gruppinbjudningar via mail.
Veckans update #4
Facebook lanserar Reels för alla användare
I oktober 2021 pratade vi om att Facebook testlanserade Reels för sina användare i USA. Inom kort kommer Meta att lansera formatet för alla användare i 150 länder. I formatet kommer kreatörer att kunna publicera Reels upp till 60 sekunder med musik, effekter och text. Reels öppnar upp för mer exponering och möjlighet att nå nya målgrupper.
Veckans spaning
Skillnaden mellan att publicera i flödet på Instagram och Facebook
Vi fick nyligen in en fråga om hur man ska tänka kring innehåll i olika kanaler på sociala medier, och om det är en bra idé att publicera samma innehåll i alla kanaler. Det finns några riktlinjer att utgå från och vi vill betona vikten av att analysera målgruppen och kanalernas format och funktioner. Det viktigaste är inte vilken kanal som används i störst utsträckning, utan att veta vilken kanal er målgrupp använder.