Veckans Digitala Check v.11

 

Veckans räckvidd #1 och #2

Kriget i Ukraina

I och med händelserna i Ukraina valde vi att inte spela in poddavsnitt de senaste två veckorna för att vi har velat lämna utrymme till viktig information. Den här veckan är vi tillbaka med ett nytt avsnitt, vi känner oss lite mer balanserade och kan sortera ut våra tankar och känslor. Sverige går samman genom både företag och privatpersoner som startar insamlingar för att kunna bistå med hjälpmedel till den ukrainska befolkningen. Fram till den 8 april har Akelius Foundation en insamling där de dubblar personens bidrag och skänker vidare summan till UNICEF! Sociala medier har en positiv påverkan, men även en negativ sida. Desinformation förekommer och därför måste vi vara källkritiska. Försvarsmakten har bland annat gjort ett bra inlägg om just detta!

Internationella kvinnodagen – budskap att kämpa för idag och alla andra dagar! 

Privatpersoner och företag har använt sina sociala medier för att synliggöra denna viktiga dag, lyfta viktiga budskap och lyfta fram insatser som företag vardagligen faktiskt gör för att bidra till ett mer jämställt samhälle. Vi fortsätter att bidra till Kvinna till Kvinna för att de arbetar för kvinnors rättigheter dagligen, världen över – inte minst i krigs- och konfliktdrabbade länder. Genom att stötta Kvinna till Kvinna kan kvinnorättskämpar i 20 länder fortsätta sitt livsviktiga arbete. För alla flickors och kvinnors rätt till självbestämmande och ett liv utan våld.

Veckans update #1

Automatisk textning i videos och Reels på Instagram

Från att tidigare endast kunna använda automatisk textning på IGTV-videos (2020) och Stories (2021) etableras funktionen nu även i Feed-videos och Reels. Denna funktion gör det möjligt att ha ljudet av, men få det som sägs textat på videon. Funktionen är mycket tacksam för döva och människor med sämre hörsel. Textningen kommer så småningom vara tillgänglig på 17 språk och vara en on/off-inställning i appen.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #2

TikTok introducerar 10-minuters video på plattformen

TikTok slog igenom med sina 15-sekunders klipp under 2016, och kort därefter kunde man även publicera klipp med en maxlängd på 60 sekunder. Under sommaren 2021 blev det tillgängligt att skapa videos som var upp till 3 minuter långa och därefter även 5 minuter. Nu lanserar TikTok möjligheten att publicera klipp som är upp till 10 minuter långa! TikTok ser att trenden med korta videos och effektiva budskap fortsätter att hålla i sig, men vill öppna upp för mer kreativt skapande och låta marknadsföring inkluderas i större utsträckning.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #3

Facebook Groups välkomnar en ny uppdatering som ska minimera risken för felaktig information

För att minimera risken att felaktig information ska spridas vidare i grupper har Facebook adderat en funktion som gör att administratörer automatiskt kan avvisa inkommande inlägg som har identifierats innehålla falsk information. Ytterligare tillägg är att grupper kan ha sin egen QR-kod och att man kan skicka gruppinbjudningar via mail.

Läs mer om uppdateringen »

Veckans update #4

Facebook lanserar Reels för alla användare

I oktober 2021 pratade vi om att Facebook testlanserade Reels för sina användare i USA. Inom kort kommer Meta att lansera formatet för alla användare i 150 länder. I formatet kommer kreatörer att kunna publicera Reels upp till 60 sekunder med musik, effekter och text. Reels öppnar upp för mer exponering och möjlighet att nå nya målgrupper.

Läs mer om uppdateringen »

Hör oss prata om Reels-formatet på Facebook »

Veckans spaning

Skillnaden mellan att publicera i flödet på Instagram och Facebook

Vi fick nyligen in en fråga om hur man ska tänka kring innehåll i olika kanaler på sociala medier, och om det är en bra idé att publicera samma innehåll i alla kanaler. Det finns några riktlinjer att utgå från och vi vill betona vikten av att analysera målgruppen och kanalernas format och funktioner. Det viktigaste är inte vilken kanal som används i störst utsträckning, utan att veta vilken kanal er målgrupp använder.

Hör oss prata om detta i vår podd »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata