Veckans räckvidd
Garga snipes väcker upprörda känslor på TikTok
Under den senaste veckan har trenden Gargamel snipes, också kallad Garga snipes, fått stor spridning på TikTok. Namnet härstammar från Smurfarnas karaktär Gargamel, där trenden utgår från att individer som liknar karaktären smygfotas för att sedan bli uthängda och förlöjligade i sociala medier. Hashtagen #garga har i nuläget 18,1 miljoner visningar och #gargasnipes 7,7 miljoner visningar. @tv4_nyheterna har uppmärksammat den problematiska trenden i ett klipp som har över 900 000 visningar, nära 75 000 gilla-markeringar och över 2 500 kommentarer.
Veckans update #1
Föreslagna inlägg på LinkedIn
I början av april lanserade LinkedIn en uppdatering kring föreslagna inlägg. Flera plattformar har sedan tidigare den algoritmbaserade uppdateringen, däribland Instagram. Funktionen bygger på att relaterat innehåll föreslås utifrån användarens intressen och interaktioner. LinkedIn menar att de på så vis gör grovjobbet för att få fram relevanta inlägg.
Veckans update #2
Instagram Reels utvecklas
Instagram har lanserat flera uppdateringar kopplat till Reels. Den första uppdateringen innebär att ljud och hashtags som trendar nu finns på en samlad plats. Den andra uppdateringen innefattar att Reels blir lättare att redigera. Redigeringen underlättas genom att filmklipp, ljud, dekaler och text nu är uppdelade i olika spår på en och samma redigeringsskärm. De har dessutom utökat statistikverktyget med total visningstid och genomsnittlig visningstid.
Veckans spaning
Vikten av att skapa personas
För att lyckas med sociala medier är det viktigt att förstå våra målgrupper. Genom att förstå våra målgrupper på djupet kan vi skapa relevant innehåll. I veckans spaning diskuterar vi betydelsen av att ta fram olika personas för att kunna rikta innehåll till rätt person. I avsnittet går vi igenom hur vi går tillväga och ger er värdefulla tips för er som vill skapa personas!