Vår vlogg “Veckans Digitala Check” (VDC) uppstod en solig förmiddag under den tidiga våren 2017. Kanske var det solen, kanske knopparna som började samlas på träden – hur det än var kände vi oss inspirerade och idén var född. Vi skulle skapa vår egen vlogg. Den skulle komma ut veckovis, den skulle finnas sammanfattad som mailutskick och den skulle handla om det nyaste inom den digitala världen.
Vi enades snabbt om tre punkter – Veckans Snackis som tar upp det som varit mest viralt i sociala medier (SoMe). Veckans Update som lyfter en av de senaste uppdateringarna som gjorts i SoMe-kanalerna. Också den sista, Veckans Trendspaning (numera Veckans Spaning) där vi kastar ett getöga in i framtiden och spånar kring fenomen inom digitala medier.
Snabbare än man kunde säga “Let’s do this” riggade Christian upp kamera och mickar i ett av våra konferensrum och vår dåvarande fantastiska praktikant Malin J snodde ihop ett första manus efter noggrann research. Helena och Malin E var programledare för premiäravsnittet som spelades in några dagar efter idén var kläckt. Vi använde vår YouTube-kanal för att kunna samla alla avsnitt. Och precis som planerat sände vi ut ett nyhetsutskick med samma namn.
Mottagandet blev överväldigande positivt. Det verkade som det fanns ett sug efter något sådant här, både bland folk som jobbar med SoMe och bland andra nyfikna. Vår spaning är att konceptet med kunskapsspridande i form av vloggar och annat är här för att stanna och kommer att fortsätta växa. Helt enkelt för att det är en win-win för alla.
Varför skapade vi då VDC och vad var den bärande tanken bakom? Tja, CHECK! är ett företag som är barnsligt förtjusta i allt som har med digital kommunikation att göra. Det här gav oss en fantastisk möjlighet att göra vår research regelbundet och, viktigast av allt – att kunna dela med oss av våra upptäckter till andra.
Att vara uppdaterad kring de senaste nyheterna inom sitt område och ligga i framkant – det är självklart alla SoMe-företagares dröm. Så om det inte fanns någon naturlig nyhetskanal för oss inom branschen – varför inte skapa den själva? Med VDC hoppas vi nu fylla ett glapp på marknaden för SoMe genom att sprida kunskap och nyheter till alla.
För oss på CHECK! har det från start varit en självklarhet att samarbeta istället för att konkurrera. Vi tror på kunskapsutbyte och att lyfta varandra istället för att vinna över varandra. Vi tror på att kompetens och professionalitet bär ett företag framåt i det långa loppet och att ju fler samarbetspartner och vänner du har inom din bransch, desto bättre. Både för oss som företag och för våra kunder.
Ju snabbare vår bransch som helhet går framåt, desto snabbare går vårt företag framåt. Därför gynnar vårt kunskapsspridande inte bara andra utan även oss själva. Och ja, vi vill gärna bidra till utvecklingen även, eller speciellt, hos de företag som vissa kallar konkurrenter, men som vi på CHECK! föredrar att kalla potentiella samarbetspartners.
Den här tanken ligger också till grund för det inslag av gäster som besöker oss med ojämna mellanrum i VDC. Hittills har vi haft besök av systrarna Silja-Marie och Alexandra som driver filmbolaget Kentsdottir Production AB där de berättade om vad rörligt material betyder för ett företag idag. Vi har också gästats av Robert Hallgren från webbyrån The Generation som pratade om den nya digiloga trenden, apropå den första semestern med gratis roaming i Europa. Vi ser fram emot många nya trevliga och intressanta gäster i VDC och hoppas att du vill lära känna dem tillsammans med oss. Har du förslag på någon som vill besöka oss, eller vill du kanske rentav själv gästa oss? Kontakta oss!
Och självklart uppskattar vi all feedback vi kan få från er som följer oss – kritik eller beröm är lika uppskattat – hjälp oss att skapa den vlogg som ni vill ha och behöver. För – vi är till syvende och sist i detta tillsammans.
Ha en underbar digital vecka!
//Gänget på CHECK!