Vill ni synas som företag, vara konkurrenskraftiga och vara “top of mind” hos er målgrupp? Då är det dags att börja annonsera på sociala medier. Har ni ett bra budskap till rätt målgrupp kommer ni att kunna öka er försäljning på ett lönsamt sätt. Vår utbildning ger dig teoretiska och praktiska färdigheter som utvecklar ditt användande av sociala kanaler.
Strategisk annonsering ger dig värdefull insikt
Hela 70 % av internetanvändarna i Sverige är aktiva på Facebook dagligen. Siffran visar tydligt det stora värdet för företag att synas på sociala medier. Trots detta har många företag inte upptäckt värdet av att annonsera på sociala medier. Till skillnad från tryckta annonser får ni med hjälp av digitala annonser fantastiska möjligheter att mäta resultat. Ni kan se hur många som ser er annons, vilka som klickar, vilka som engagerar sig, vilka som köper och ni kan bemöta engagemanget i realtid.
Vad innehåller utbildningen?
- Varför det är viktigt att annonsera på sociala medier
- Hur algoritmer fungerar
- Hur du strukturerar en kampanj i förhållande till budget och mål
- Målgruppssegmentering och strategier för annonsformat
- Optimering av kampanjer
- Genomgång av annonsverktyg på Facebook och Instagram
- Hur du tolkar statistik och resultat
Du får följande kunskap inom strategisk annonsering
- Praktisk kunskap om hur du skapar och hanterar annonskampanjer
- Förståelse för hur du skapar riktade annonser utifrån målgrupp
- Kunskap om format i förhållande till kanal och budskap
- Förståelse för statistik och hur du optimerar kampanjer utifrån att analysera statistik
Vem ska gå utbildning om strategisk annonsering?
Du arbetar med marknadsföring, innehållsskapande eller kommunikation i sociala kanaler och vill utveckla ditt arbete genom betalda annonser. Utbildningen är för dig som vill få förståelse för hur du strategiskt skapar annonser på sociala medier som ger resultat. Stärk företagets varumärke, nå rätt målgrupp och öka avkastningen med strategisk annonsering.
Sandra Kastås, grundare av Orakel PR.