Att skriva texter för webben kan vara knepigare än du tror. Språket är grundpelaren för en välformulerad och tydlig text. Vi ger dig de fem bästa tipsen på vad du bör tänka på när du skriver texter till webben (till exempel hemsidan).

Målgrupp

Steg ett är att identifiera din målgrupp och anpassa språket därefter. Ålder och kön är en bra utgångspunkt. Ibland går det att hitta ett gemensamt intresse hos målgruppen, då är ett tips att bygga texterna utifrån det. Om målgruppen exempelvis är sportintresserad kan du väva in sportreferenser och storytelling. Därefter kan du fundera ut vad målgruppen vill ha, vilken information de behöver och vad det är som gör att de kommer att anlita dig.

Du vs. ni

Är det privatpersoner eller bolag du vänder dig till? Gäller det privatpersoner är “du” ett bra sätt att uttrycka dig på, medan “ni” kanske passar bättre mot företag. Dock är det en avvägningsfråga, , ibland kan "du" vara ett mer personligt alternativ som funkar även mot bolag.

Tonalitet

Nästa steg är att fundera över tonaliteten i texten. Beroende på hur du väljer att formulera dina texter förmedlar det en viss typ av känsla. Tänk efter vad du vill att besökarna ska känna när de går in på hemsidan och vad du vill förmedla. Istället för att prata om vad bolaget kan, prata istället om vad kunden får och vad nyttan är för dem.

Omvärldsbevakning

För att klättra på Google kan du göra research för att se hur konkurrenter formulerar sig, men även hämta inspiration från andra aktörer i andra branscher som uttrycker sig bra. Undersök vilka som hamnar längst upp på Google på olika sökord och se hur de skriver sina texter. Genom att använda Google Adwords kan du se vilka ord det söks mest på.

Idag handlar SEO inte bara om orden, utan även om vilka meningar folk söker på. Därför rekommenderar vi att sätta ordet i ett större sammanhang!

Landningssidor

Använd dig av landningssidor om det är några specifika ord du vill ska toppa på Google. Landningssidor behöver inte synas i menyerna, men besökare som söker på dem kan komma in på din hemsida och därefter kunna hitta mer information om vad du erbjuder.

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata