Att skriva texter för webben kan vara knepigare än du tror. Språket är grundpelaren för en välformulerad och tydlig text. Vi ger dig de fem bästa tipsen på vad du bör tänka på när du skriver texter till webben (till exempel hemsidan).
Målgrupp
Steg ett är att identifiera din målgrupp och anpassa språket därefter. Ålder och kön är en bra utgångspunkt. Ibland går det att hitta ett gemensamt intresse hos målgruppen, då är ett tips att bygga texterna utifrån det. Om målgruppen exempelvis är sportintresserad kan du väva in sportreferenser och storytelling. Därefter kan du fundera ut vad målgruppen vill ha, vilken information de behöver och vad det är som gör att de kommer att anlita dig.
Du vs. ni
Är det privatpersoner eller bolag du vänder dig till? Gäller det privatpersoner är “du” ett bra sätt att uttrycka dig på, medan “ni” kanske passar bättre mot företag. Dock är det en avvägningsfråga, , ibland kan "du" vara ett mer personligt alternativ som funkar även mot bolag.
Tonalitet
Nästa steg är att fundera över tonaliteten i texten. Beroende på hur du väljer att formulera dina texter förmedlar det en viss typ av känsla. Tänk efter vad du vill att besökarna ska känna när de går in på hemsidan och vad du vill förmedla. Istället för att prata om vad bolaget kan, prata istället om vad kunden får och vad nyttan är för dem.
Omvärldsbevakning
För att klättra på Google kan du göra research för att se hur konkurrenter formulerar sig, men även hämta inspiration från andra aktörer i andra branscher som uttrycker sig bra. Undersök vilka som hamnar längst upp på Google på olika sökord och se hur de skriver sina texter. Genom att använda Google Adwords kan du se vilka ord det söks mest på.
Idag handlar SEO inte bara om orden, utan även om vilka meningar folk söker på. Därför rekommenderar vi att sätta ordet i ett större sammanhang!
Landningssidor
Använd dig av landningssidor om det är några specifika ord du vill ska toppa på Google. Landningssidor behöver inte synas i menyerna, men besökare som söker på dem kan komma in på din hemsida och därefter kunna hitta mer information om vad du erbjuder.