människor-mobiler

Den 3 oktober inföll den årliga presentationen av rapporten Svenskarna och internet. Rapporten talar om hur den svenska befolkningen använder sig av digitala medier samt hur de påverkas av sitt användande. Studien har utförts sedan 2 000 av World Internet Institute utifrån intervjuer med 3 000 slumpmässigt valda personer från 11 års ålder.

Något som minskat för varje år är klyftan mellan de som använder internet och de som inte använder internet alls. Det handlar snarare om en skillnad mellan de som använder internet ofta, och de som använder det sällan. Det betyder att användandet ökar i alla åldersgrupper. Facebook dominerar användandet, och har kommit till ett läge där hälften av alla åldersgrupper använder plattformen.

De yngre föredrar Snapchat

Bland de yngre åldersgrupperna (12-25 år) minskar dock användandet av Facebook. Där är det istället Snapchat som är den klara favoriten med Instagram på en tät andraplats. Instagram är det mediet som växer snabbast, både när det kommer till totalt och dagligt användande samt inom alla åldersgrupper.

Även användandet av Snapchat ökar i alla åldersgrupper, men är övervägande starkast hos de unga, där användandet ligger på hela 95 % i åldersgruppen 12-15. Mediet är snäppet mer populärt hos flickorna, men pojkarnas användande ligger tätt inpå.

LinkedIn och Twitter stannar av

Medan användandet av Instagram, Facebook och Snapchat ökar, har användandet av LinkedIn stannat av. Procentandelen av alla internetanvändare som använder LinkedIn någon gång ligger på stadiga 30 %, precis som förra året. Den dominerande användargruppen på LinkedIn är främst män 36-45 år, samt användare inom IT- och kommunikationsbranschen.

Även Twitter-användandet har stannat av. Det är ungefär samma andel som använder Twitter dagligen, varje månad och varje vecka som tidigare år. Twitter dominerar bland stadsbor där användarandelen ligger på 24 %, jämfört med boende på landsbygd där andelen är 18 %. Här ligger även större delen av användandet hos unga vuxna, främst män.

Sammanfattningsvis ökar internetanvändandet hos Sveriges befolkning markant. Idag är det hälften så många som inte använder internet som för fem år sedan. Det är framför allt de äldre åldersgrupperna som står för större delen av ökningen av statistiken. Ökningen av användare gör att man inför framtiden kommer behöva ta ännu mer hänsyn till hur erfaren målgruppen är utöver om den använder internet överhuvudtaget

Läs hela rapporten här.

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata