Vass Kommunikation sökoptimerar texter och bilder till webben och har gjort en guide

Vill du öka företagets hemsidas synlighet i sökmotorer som till exempel Google? Våra kunder har efterfrågat sökoptimerade texter och nu delar vi med oss av en guide med grundläggande steg för att sökoptimera texter till webben.

Fokusera på användaren och uppskattat innehåll

För att hamna högt upp på Google och andra sökmotorer finns det två viktiga aspekter att utgå från. Den första är att fokusera på besökaren och skapa innehållsrik och användarvänlig text. Den andra är att anpassa texten så att sökmotorerna förstår och uppskattar innehållet. Sökmotorer är dessutom ganska petiga med vad som är bra innehåll och uppskattar inte sidor som inte håller sig till ett och samma ämne. Arbeta istället med landningssidor med mindre innehåll och följ stegen i vår guide.

Titeltagg vid sökoptimering av text

Titeltaggen beskriver sidans innehåll för både besökare och sökmotorer. Formulera titeltaggen utifrån besökaren och gör det samtidigt enkelt för sökmotorer att förstå innehållet.

  1. Titeltaggen ska vara unik för varje sida och vara ca 68 tecken inklusive blanksteg
  2. Relevanta sökord bör vara i början av titeltaggen
  3. Formulera en lockande titeltagg som gör besökare nyfikna på att läsa mer

Använd relevanta sökord och sökfraser

Sökord och sökfraser bör väljas utifrån sidans innehåll. Ju bättre matchning, desto bättre placering. Sökord och sökfraser ska ha tillräckligt många sökningar för att skapa trafik och samtidigt vara unika för att sidan ska hamna på Googles förstasida.

  1. Specificera sökord och sökfraser. Hämta inspiration genom att själv skriva in fraser innehållandes ditt sökord i Googles sökfält
  2. Kolla aktiviteten på valda sökord med hjälp av till exempel sökordsplaneraren i AdWords
  3. Skapa hela tiden nytt innehåll till hemsidan för att skapa fler möjligheter

 

Text till webben

Förutom att skriva texter som lockar besökare finns det fler viktiga aspekter att utgå från. När du strukturerar din text bör du tänka på följande.

  1. Rubriken ska vara en H1-tagg på max 40 tecken. Använd samma sökord i rubriken som i titeln
  2. Använd H2-taggen till underrubriker. Använd synonymer i underrubrikerna för att undvika upprepning
  3. Texten på sidan bör bestå av minst 250 ord men får gärna bestå av mer. Fördela de viktigaste sökorden och sökfraserna jämnt i början av texten och avsluta med en mening innehållande sökordet

 

Metabeskrivning för tydlighet

Metabeskrivningen påverkar inte rankingen men är ändå viktig. Metabeskrivningen kan liknas vid ett skyltfönster på Google då den visas i sökresultaten. Om du inte formulerar en metabeskrivning väljer Google ut delar av innehållet.

  1. Metabeskrivningen ska vara max 150 tecken
  2. Skapa en metabeskrivning som matchar sökfrågan, genom att utgå från sökord och sökfraser
  3. Metabeskrivningen ska vara unik för varje sida

 

Bilder och material

Det är minst lika viktigt att optimera bilder och material som text till webben. Genom att optimera bilder och material beskrivs innehållet för sökmotorer så att de kan ranka innehållet efter relevans.

  1. Minska filens storlek men se upp för försämrad kvalitet och spara ned filen för webben
  2. Använd dig av sidans sökord och sökfraser när du döper filen. Filens namn bör representera sidans innehåll 
  3. Använd dig av alt-attributet för att ge en vidare beskrivning av dina filer. Tänk även här på att inkludera sökord och sökfraser

 

Länka dig till god rankning

Att länka vidare besökare till relevanta interna och externa länkar tyder på kunskap men det är även bra för sidans sökoptimering. Dessutom ökar chanserna för inlänkar vilket sökmotorer tar i beaktning.

  1. Länka både interna och externa sidor i innehållet men överdriv inte. Det måste fortfarande vara relevant
  2. Skippa den klassiska “läs mer” och länka istället meningar som är relevanta för sidan du länkar till
  3. Skapa innehåll som genererar i inlänkar! Skapa samarbeten med andra bolag, kunder eller partners och länka varandras innehåll

Lycka till!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata