Vill du öka företagets hemsidas synlighet i sökmotorer som till exempel Google? Våra kunder har efterfrågat sökoptimerade texter och nu delar vi med oss av en guide med grundläggande steg för att sökoptimera texter till webben.
Fokusera på användaren och uppskattat innehåll
För att hamna högt upp på Google och andra sökmotorer finns det två viktiga aspekter att utgå från. Den första är att fokusera på besökaren och skapa innehållsrik och användarvänlig text. Den andra är att anpassa texten så att sökmotorerna förstår och uppskattar innehållet. Sökmotorer är dessutom ganska petiga med vad som är bra innehåll och uppskattar inte sidor som inte håller sig till ett och samma ämne. Arbeta istället med landningssidor med mindre innehåll och följ stegen i vår guide.
Titeltagg vid sökoptimering av text
Titeltaggen beskriver sidans innehåll för både besökare och sökmotorer. Formulera titeltaggen utifrån besökaren och gör det samtidigt enkelt för sökmotorer att förstå innehållet.
- Titeltaggen ska vara unik för varje sida och vara ca 68 tecken inklusive blanksteg
- Relevanta sökord bör vara i början av titeltaggen
- Formulera en lockande titeltagg som gör besökare nyfikna på att läsa mer
Använd relevanta sökord och sökfraser
Sökord och sökfraser bör väljas utifrån sidans innehåll. Ju bättre matchning, desto bättre placering. Sökord och sökfraser ska ha tillräckligt många sökningar för att skapa trafik och samtidigt vara unika för att sidan ska hamna på Googles förstasida.
- Specificera sökord och sökfraser. Hämta inspiration genom att själv skriva in fraser innehållandes ditt sökord i Googles sökfält
- Kolla aktiviteten på valda sökord med hjälp av till exempel sökordsplaneraren i AdWords
- Skapa hela tiden nytt innehåll till hemsidan för att skapa fler möjligheter
Text till webben
Förutom att skriva texter som lockar besökare finns det fler viktiga aspekter att utgå från. När du strukturerar din text bör du tänka på följande.
- Rubriken ska vara en H1-tagg på max 40 tecken. Använd samma sökord i rubriken som i titeln
- Använd H2-taggen till underrubriker. Använd synonymer i underrubrikerna för att undvika upprepning
- Texten på sidan bör bestå av minst 250 ord men får gärna bestå av mer. Fördela de viktigaste sökorden och sökfraserna jämnt i början av texten och avsluta med en mening innehållande sökordet
Metabeskrivning för tydlighet
Metabeskrivningen påverkar inte rankingen men är ändå viktig. Metabeskrivningen kan liknas vid ett skyltfönster på Google då den visas i sökresultaten. Om du inte formulerar en metabeskrivning väljer Google ut delar av innehållet.
- Metabeskrivningen ska vara max 150 tecken
- Skapa en metabeskrivning som matchar sökfrågan, genom att utgå från sökord och sökfraser
- Metabeskrivningen ska vara unik för varje sida
Bilder och material
Det är minst lika viktigt att optimera bilder och material som text till webben. Genom att optimera bilder och material beskrivs innehållet för sökmotorer så att de kan ranka innehållet efter relevans.
- Minska filens storlek men se upp för försämrad kvalitet och spara ned filen för webben
- Använd dig av sidans sökord och sökfraser när du döper filen. Filens namn bör representera sidans innehåll
- Använd dig av alt-attributet för att ge en vidare beskrivning av dina filer. Tänk även här på att inkludera sökord och sökfraser
Länka dig till god rankning
Att länka vidare besökare till relevanta interna och externa länkar tyder på kunskap men det är även bra för sidans sökoptimering. Dessutom ökar chanserna för inlänkar vilket sökmotorer tar i beaktning.
- Länka både interna och externa sidor i innehållet men överdriv inte. Det måste fortfarande vara relevant
- Skippa den klassiska “läs mer” och länka istället meningar som är relevanta för sidan du länkar till
- Skapa innehåll som genererar i inlänkar! Skapa samarbeten med andra bolag, kunder eller partners och länka varandras innehåll
Lycka till!