Skapa engagemang och delaktighet under distansarbete

 

Hemarbete är en del av vår vardag, och det gäller att vi hittar kreativa sätt för att skapa gemenskap och delaktighet på distans. Vi på CHECK! ger er tips och inspiration på hur ni som företag kan skapa engagemang genom sociala medier;

1. Takeover på Instagram

Genom att involvera medarbetarna kan ni ge en inblick i hur ni som företag jobbar under distansarbete. Vår rekommendation är att inleda med en genomgång för att ge förutsättningar, verktyg och inspiration till era medarbetare. Det skapar även en röd tråd och enhetlighet i innehållet. En takeover på Instagram går att göra utifrån flera upplägg fördelat på dagar eller veckor. Medarbetarna kan exempelvis ha en dag var för att visa dagliga arbetsuppgifter, kunduppdrag och teamaktiviteter. På så vis får följarna möjlighet att lära känna människorna bakom varumärket!.

2. Stegtävling

Vi på CHECK! gillar att tävla i det mesta, och en stegtävling är ett bra sätt att få in den dagliga motionen bland medarbetarna och uppmana alla att röra på sig. Vi använder appen Social Steps där vårt team ansluter sig och motiverar varandra till daglig motion. Det går att sätta upp mål på individ- och gruppnivå, samt utmana fler genom att dela aktiviteten i sociala kanaler. Varför inte utmana kunder, partners eller leverantörer!?

3. Digitala träningspass

Ett digitalt träningspass tillsammans med dina kollegor är enklare än vad du tror. Det finns mängdvis med färdiga träningspass på YouTube som kan delas via länk så att ditt team kan köra ett pass tillsammans – en halvtimme räcker gott och väl! Eller om ni lyckligtvis har en träningsintresserad kollega som vill leda ett pass? Det finns flera alternativ, genom att dela med er i Stories kan ni inspirera fler till att träna. Ett knep är att spara kortare träningspass i Highlights för att era medarbetare ska kunna hitta passen i efterhand. Ni kan exempelvis lägga upp Highlights i stil med “Ergonomiövningar”, “Magövningar” och “Yoga”.

4. Din tur-dekalen på Instagram

Med dekalen “Din tur” kan ni skapa delaktighet via Stories, exempelvis “Hur ser din arbetsdag ut” eller så enkelt som “Dagens kaffe”. Sedan får varje medarbetare lägga upp ett svar på händelsen på sitt eget konto. Dekalen fungerar oavsett hur många anställda ni är i bolaget. Var kreativ – utgå från vad du skulle inspireras av!

Kan du komma på fler sätt att skapa delaktighet genom sociala medier?
Vi bollar gärna idéer!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata