Vad är det som gör att vissa kampanjer blir virala och hur kan ni göra för att just er kampanj ska sticka ut i bruset? Slagkraftiga kampanjer engagerar och väcker känslor!
Skapa minnesvärda kampanjer
Först behöver ni fundera över vad som engagerar just er målgrupp och hur ni vill att de ska reagera. Ett tips är att använda sig av innehåll som väcker känslor. Glädje, ilska och sorg får ofta folk att reagera, antingen genom att kommentera eller att dela vidare. Humor kan också vara en lyckad faktor beroende på vad ni har för budskap.
Vad är er story?
Hur ofta speglar vi oss inte i varandra? Att skildra ett problem eller en situation som folk kan känna igen sig i är ofta ett säkert kort i en lyckad kampanj. I rätt sammanhang kommer er produkt bli top of mind hos målgruppen!
Hitta en historia kring er produkt eller tjänst som folk inte kan låta bli att berätta vidare. Se till att den inte går att berätta utan att nämna produkten. En bra idé är att haka på en trend eller hajp som har blossat upp. Men det gäller att ni är snabba på bollen och blir bland de första!
Resultat innebär uppföljning och mätning
Glöm inte bort er kampanj när den väl har släppts. Uppföljning och mätning är minst lika viktigt för att få veta hur den går och vad som kan göras bättre till nästa gång. För att nå ökad räckvidd är det dessutom viktigt att ta tillvara på målgruppens engagemang – svara på alla kommentarer och kommentera de som delat kampanjen vidare. Ha en dialog med era följare om ni vill att räckvidden ska öka!
Vi hjälper er gärna att ta fram den bästa kampanjen i sociala medier, från idé till färdigt resultat!