Medielandskapet är i ständig förändring där trender kommer och går lika fort som den svenska sommaren. Det sätter stor press på oss kommunikatörer – att vi tar vårt ansvar och håller oss uppdaterade för att kunna haka på de senaste trenderna. För hur ska vi kunna kommunicera med vår målgrupp i rätt kanal, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt om vi inte känner till målgruppens sätt att konsumera det vi producerar?

Millennials, eller Generation Y som det även kallas, är ett begrepp som ofta lyfts när vi pratar om digital kommunikation och vi tänkte lyfta det igen. För när vi diskuterar kunskap, beteenden och utveckling inom digital kommunikation är det intressant att titta på vad som skiljer denna generation mot tidigare generationer. För att förtydliga vad som menas med millennials så brukar det syfta till människor födda mellan tidigt 1980-tal och tidigt 2000-tal.

Ett tydligt kännetecken för denna grupp är att de är så kallade “early adopters”. De är ofta först på bollen och sätter därmed nya trender som visar vägen för hur vi människor konsumerar media och hur vi kommer att konsumera framåt. Ur denna synvinkel kan vi säga att millennials styr över oss kommunikatörer och vårt sätt att paketera och sända ut våra budskap – så att vi får ut det i rätt kanal, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt.

En tydlig förändring som skett på sociala medier är att millennials gärna delar med sig av ögonblicket. Det handlar inte om något som blir ett bestående minne online utan det sker här och nu och sen är det borta! Många menar att genombrottet kom med Snapchat och nu har trenden med “stories-funktioner” vuxit stark och finns på flera andra kanaler så som; Instagram, Facebook och WhatsApp.

Vad innebär det här för oss kommunikatörer och hur påverkar det vårt sätt att jobba? Jo, vi behöver tänka än mer strategiskt när det kommer till att skapa innehåll och titta på varje kanal och dess funktioner och syfte. Det nya sättet att konsumera media via disposable media har gett oss en unik möjlighet att dela med oss av material som för mottagaren kan upplevas som exklusivt och något som adderar till det innehåll som ligger i ditt flöde. För visst är det så att vi hela tiden vill ge ett mervärde till våra följare – och hur coolt är det inte att kunna sända live och få en direktkontakt med fansen.

Utvecklingen av disposable media kommer att vara en av de viktigaste trenderna att hålla koll på framöver och som företag gäller det att förbereda sig väl för arbetet. För visst vore det tråkigt att missa din publik likt du missade den svenska sommaren när du bestämde dig för att åka utomlands just den vecka solen sken i Sverige.

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata