Hur Vass Kommunikation grundades - blod, svett och tårar

Från att diskutera felstavning av restaurangmenyer till att driva en kommunikationsbyrå med gott renommé. Det har hänt mycket under de senaste åren för systrarna Johanna och Helena Engström. Två idésprutor som sätter kunden före rangen och jobben före pengen. Det är med ödmjukhet de tar sig an världen, och kanske är det just det som är nyckeln till deras framgång.

Våning tre

Man kliver rakt in i ett vitt stort kök och möts av flertalet breda fönster som rymmer solens strålar och ger förutsättning för att vidga vyerna. Vi är på kontoret i Hammarby sjöstad och de välkomnar mig med ett stort brett leende och en varm ton. Det är sen eftermiddag och fil och flingor står framdukat på bordet. En kollega i huset kommer förbi och parkerar sig vid kaffeautomaten.

– Jaså, nu är det dags för det hederliga mellanmålet, säger han med glimten i ögat. De serverar mig en kopp kaffe och vi slår oss ner i de nätta fåtöljerna precis intill.

Entreprenöranda från start

Systrarna växte upp i en liten ort utanför Karlskoga, närmare bestämt Svartå.

Föräldrarna var båda drivna och entreprenörskapet har alltid legat dem nära till hands. Utveckling blev ett ledord under uppväxten och det har alltid funnits en drivkraft att vilja mer – lära sig nya saker och våga förändras. Och det här med att våga förändras är något de återkommer till hela tiden.

– Det är viktigt inom branschen, då den är i ständig förändring, förklarar Johanna.

Hundra procent med ”plus i kanten”

De har både jobbat som anställda innan de startade byrån, men de är eniga om att företagandet passar dem bättre. De är perfektionister som går in helhjärtat för allting de tar sig för, vilket ofta kom i kläm när de var anställda.

– Vi har ju varit de där som ständigt gjort det lilla extra, och det blir ofta osynligt på stora företag, säger Johanna medan Helena nickar instämmande bredvid.

De är två kreativa frihetssökare som alltid har drömt om att få vara sina egna chefer, och slippa fyrkantiga ramar och fastställda arbetstider.

– Det där med att jobba åtta till fem är inte vår grej, vi vill kunna jobba till klockan nio på kvällen om det är så, fortsätter Johanna.

En systerduo som kompletterar varandra

När vi kommer in på systerskapet är de snabba på att prisa varandra som tillgångar. De har aldrig sett sitt systerskap som något problem, de kompletterar varandras styrkor och svagheter. De har en familjär jargong och behöver inte säga så mycket, då de kan läsa av varandras signaler.

Om CHECK! och dess uppstart

Allting började med att Helena uppmärksammade felstavningar i menyer på restauranger. En idé om att hjälpa restauranger med korrekturläsning kom till och någonstans där såddes ett frö om att starta eget och inrikta sig mot kommunikation. Något de båda alltid varit intresserade av. Så de fortsatte tänka vidare i de banorna.

– Det roliga är att vi fortfarande inte har hjälpt en enda restaurang, men det blev åtminstone startskottet för CHECK!, berättar Helena.

I början var företagandet bara ett sidoprojekt, för att det var roligt. Men de insåg snabbt att detta var något de ville göra helhjärtat. De beskriver att utvecklingen gick fort från att de började erbjuda företag korrekturläsning. De började skumma igenom texter och blev sedan erbjudna att titta närmare på kundernas kommunikation i sin helhet. De har jobbat hårt och mycket, men förklarar också att de aldrig valt bort hälsan eller drivits av pengar. Något som kan förklara den stabilitet de besitter idag. Enligt systrarna är inte nyckeln till framgång att jobba ihjäl sig, de vill hellre pusha för en sund arbetsvecka och en god hälsa. De är också övertygade om att inspirationen väger tyngre än arbetstimmarna i sig, då kreativitet inte går att tvinga fram.

Flyt och ypperliga tillfällen

När jag frågar om kvalifikationer för att bli anställd förklarar de med stolthet i rösten att byrån aldrig behövt söka efter personal, istället får de gallra bland alla ansökningar. Detsamma gäller när det kommer till kunder.

– Vi har haft kunder sedan start. Det är lyxigt, för vi har inte haft de här ”vanliga” problemen som många andra haft i början, berättar Helena.

Och värt att nämna är också att de redan första året valdes in i styrelsen för Svenska PR-företagen, som är en branschförening för konsultföretag som är verksamma inom PR och kommunikation. Det kom oväntat men som vanligt hoppade de på tåget och antog utmaningen.

Kaffet har kallnat och filen är slut för länge sen. Vi går förbi flera luftiga arbetsrum och ett stort konferensrum där personalmöten hålls. Sist kommer vi ut till en stor terrass som släpper in en bit av Stockholm. Det är favoritplatsen så här års. Innanför sitter ett gäng anställda och jobbar, och trots att det är måndag eftermiddag ger de inget sken av att vilja gå hem. Harmonin som filtrerar kontorets yta går nästan att ta på. Det sitter liksom i väggarna.

Skribent, Anna Eriksson

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata