instagrams algoritmer

Denna text publicerades 2018-10-17

Instagrams algoritmer bestämmer vad du som användare ser i ditt flöde baserat på tre olika faktorer: intresse, aktualitet och relationer. Det allra viktigaste är att försöka skapa engagemang bland sina följare i form av kommentarer, likes, meddelanden, taggar, etc. Allt eftersom Instagram växer till att bli en mer dynamisk plattform skapar de fler sätt för oss att kunna skapa engagemang bland våra följare. Här är några uppdateringar som är bra att hålla koll på!

Använd hashtags och platstagg

Att använda sig av relevanta hashtags och platstagga sina inlägg har alltid varit ett sätt att hitta nya följare och skapa engagemang. Nu när Instagram utvecklat sin explore page är det ett ännu effektivare verktyg att använda sig av. Explore-sidan är uppdelad i olika kategorier efter populära hashtags, vilket gör att användaren själv kan välja vilken typ av innehåll hen vill se. Det gör att innehållet som syns är ännu mer relevant för användaren, och chansen är större att inläggen skapar engagemang, vilket gör att ditt innehåll syns mer.

Dela det andra säger om er i stories

Att återpublicera inlägg andra har skapat ger i de flesta fall ett gott intryck (om man ger dem cred såklart). Till exempel inlägg där någon använder en produkt man säljer, eller om man bara vill lyfta någon annans inlägg. Det är ett bra sätt att interagera med andra på Instagram och skapar mer engagemang och förtroende bland ens befintliga följare. Nu har Instagram även släppt en funktion i Instagram Stories, där man kan återpublicera någon annans story! Det är ett perfekt sätt att visa uppskattning till andra användare, samtidigt som det bidrar till högre engagemang och… you guessed it; en skjuts i upp i algoritmen.

Engagerande stories

Instagram har utvecklat Instagram Stories även på andra sätt för att användarna ska ha möjligheten att engagera sina följare ännu mer. Det finns till exempel funktionella så kallade “stickers” man sätter på sin bild. En sticker som skapar en omröstning, en sticker där följarna kan skicka frågor till postaren direkt i storyn, och en där de kan dra i en skala med en emoji för att sätta ett betyg. Här finns det stora möjligheter att få reda på saker om sina följare, och få svaren direkt!

Engagemang är alltså ledordet för att hamna högt i Instagrams algoritmer. Men kom ihåg att relevant innehåll av hög kvalitet alltid är grunden.

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata