Har ni hört talas om möjligheten att köpa och designa egna geofilter? Med Snapchats nya uppdatering kan ni som företag marknadsföra er på ett helt nytt sätt.

Bygg upp relationen med era följare

Kommunicera med era tittare som om de vore era vänner, och dela med er av tips och kunskap. Det är effektivt och resulterar ofta i lojala följare. Att svara på kommentarer och få en inblick i era följares digitala kanaler är lika viktigt som det innehåll ni producerar. Gör det som en rutin!

Geofilter är ett överläggsfilter som är platsbaserat. Detta ger privatpersoner möjligheten att göra sina fester, bröllop och andra tillställningar mer personliga genom att alla inom ett specifikt område kan använda filtret. För företag innebär uppdateringen ännu ett sätt att marknadsföra sig på. Restauranger, event, butiker med flera kan till exempel använda sig av helt egna geofilter. Filtret blir som ett digitalt vykort som skickas ut av besökare. Det enda företaget behöver göra är att skapa filtret sedan kommer besökarna att använda det flitigt när de är i området och skickar Snapchats till sina vänner. Filtret måste dock hålla sig till Snapchats regler och det kommer att ta uppåt en arbetsdag för dem att granska filtret innan det förhoppningsvis blir godkänt.

När kan detta vara användbart för företagare?

  • Produktlanseringar
  • Evenemang - stora som små
  • Medvetenhet i vardagen
  • Platsrelaterad reklam

Det finns många tillfällen där detta kan vara användbart. Om du till exempel lanserar en ny produkt och har ett lanseringsevent ställer du in tid och omkrets för geofiltret. Medvetenheten av den nya produkten kan därmed få en bredare spridning genom besökarna.

Det har tidigare funnits geofilter för olika städer, högtider och platser eftersom det har gått att köpa på andra marknader. Geofilter har används flitigt av användarna då folk i dagens digitaliserade samhälle gärna berättar var de är och vad de gör genom olika sociala medier. Snapchat är en kanal där det ska gå snabbt – en bild tas i nuet, piffas upp med ett filter och skickas iväg. Om det redan finns ett färdigt geofilter går det snabbt för användarna att berätta att de är på ett event – enkelhet är motivationen till användning. Det gäller i alla sociala mediekanaler och inte minst på Snapchat.

Efteråt kommer geofiltrets statistik att visas. Det som kommer gå att utläsa är hur många gånger det använts och hur många visningar ditt geofilter haft. Innehållet blir användargenererat och skickas mellan vänner vilket gör det trovärdigt. Det är oklart när det kommer bli tillgängligt i Sverige men vi hoppas att det kommer inom kort. Det har nämligen diskuterats på många olika sidor den senaste tiden!

Intresseanmälan

Fler blogginlägg