Medielandskapet genomgår en radikal förändring. Hur ser framtiden ut när gränserna mellan renodlade nyhetskanaler och sociala medier suddas ut alltmer? Hur ska vi göra med den ökade närvaron av “fake news” och har Facebook fått för stor makt som nyhetskälla? MyNewsDesk intervjuade fler än 3 000 journalister och pr-kommunikatörer i en rykande färsk rapport “Navigating change” som vi på CHECK! genast kastade oss över.

Den digitala transformationen har förändrat sättet på hur nyheter och information skapas, sprids och uppfattas. I den här utvecklingen är det vi skribenter – oavsett om vi arbetar för den traditionella nyhetsindustrin eller inom pr – som kan påverka utvecklingen. I undersökningen tillfrågas journalister och pr-kommunikatörer om sin syn på mediesamhället och hur de ser på att samarbeta med varandra.

Oron för “fake news” ökar

Med fler aktörer som skapar nyheter dygnet runt på en digital arena, som är öppen och mer eller mindre oövervakad, har “fake news” blivit ett växande problem. I rapporten understryks att begreppet faktiskt bara existerat 12-18 månader. Ändå svarar redan hälften av de tillfrågade journalisterna i undersökningen att de oroar sig för att traditionell nyhetsmedia inte längre uppfattas som trovärdig.

Lösningen kan ligga i reglering från regeringshåll. I Tyskland, som tagit ett hårdare grepp än de flesta andra länder, kan sociala medieföretag tvingas böta upp till 50 miljoner euro om de misslyckas med att ta bort vad som anses olagligt innehåll. Det inkluderar även uppenbart falska nyheter.

Facebook försöker reglera med “Related News”

Sociala mediekanaler har plötsligt fått huvudrollen i ett nytt slags mediesamhälle där nyheter sprids som blixten, ofta innan någon hunnit ta reda på om de är sanna eller inte. Facebooks algoritmer bidrar till att vissa idéer sprids som vinden och andra undertrycks, oavsett sanningshalt. Facebook har gjort ett försök att balansera detta genom den nya funktionen “Related News”, som adderar länkar under populära nyheter där man kan få andra vinklar på samma nyhet.

I förra årets undersökning angav 66 procent av journalisterna sociala medier som en viktig informationskälla, en siffra som sjunkit till 53 procent i år – en minskning med 13 procent. Orsaken kan förmodligen tillskrivas “fake news”, enligt MyNewsDesk.

Algoritm föredras framför redaktör

Mer än hälften av de tillfrågade (54 procent) föredrar nyhetskanaler där innehållet har valts av en algoritm snarare än en redaktör eller journalist (44 procent). För smartphone-användarna var siffran ännu högre, 58 procent, och bland de yngre användarna var det hela 64 procent som föredrog algoritmer.

Ett gemensamt ansvar när gränserna suddas ut

I takt med att människor konsumerar nyheter på ett annorlunda sätt är de traditionellt vattentäta skotten mellan journalister och pr-kommunikatörer på väg att försvinna. Det blir allt vanligare att skifta fält under sin karriär samtidigt som gränserna mellan nyheter och information blir alltmer flytande.

Vi på CHECK! kan inte annat än att hålla med slutsatsen från MyNewsDesk: Med 2018 kring hörnet, som med all säkerhet kommer föra med sig nya fenomen och tekniska nyheter, blir det allt viktigare att journalister och kommunikatörer arbetar tillsammans för att identifiera och svara på nya medietrender. En av våra viktigaste uppgifter blir att skapa trovärdighet för både nyheter och varumärkeskommunikation.

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata