Vi älskar att fånga betydelsefulla ögonblick och känslor på bild!

Bilder väcker känslor och ger en inblick i er verksamhet, vilket innebär att kvalitativa foton spelar en stor roll i inläggen som publiceras på sociala medier! Med förståelse för format, bildkomposition och bildbehandling går det att skapa innehåll som genererar större engagemang och som tydliggör er digitala identitet! Vi på CHECK! fyller på bildbanken hos våra kunder kontinuerligt för att skapa levande innehåll till sociala medier. På samma sätt arbetar vi med att fylla på vår egen bildbank genom att samarbeta med grymma fotografer! I det här blogginlägget låter vi er ta del av värdefulla råd från fotograferna Helena Engström, Johan Gustafsson och Lisa Höök. De ger tips från olika perspektiv – allt från format för sociala medier och kamerainställningar till lifestylefotograferingar!

Helena Engström, medgrundare av CHECK! och självlärd fotograf med inriktning på sociala medier

Vad bör man tänka på när foton ska publiceras på sociala medier?

Det absolut viktigaste är att tänka till redan innan och under produktionen. Planera din fotografering utifrån vilka sociala medier du vill publicera i och vilka format som krävs till de olika kanalerna (vi listar de mest relevanta nedan!). Behöver du exempelvis fotografera både liggande och stående bilder för att bredda användningsmöjligheterna? När du har samlat in material i olika format är publicering nästa steg att tänka på. Om bilden behöver klippas – se till att inte klippa bilden för tätt inpå någons huvud eller liknande. Förhandsgranska alltid både fotot och flödet innan publicering!

Instagram-flöde: 1080x1350 eller 1080x1080
Instagram Stories: 1080x1920
Facebook-flöde: 1080x1350 eller 1080x1080
Facebook med länkbild: 1200x628
YouTube: 1920x1080

Hur skapar man liv i flödet på sociala medier genom kvalitativa foton?

För att skapa liv på sociala medier uppmuntrar vi genuina foton i rörelse. När det gäller företag som vill arbeta med employer branding förespråkar vi alltid medarbetarna i fokus. Fånga människor i rörelse, när de utför sina arbetsuppgifter och befinner sig i sitt rätta element. Något som väcker känslor och skapar närhet är att berätta företagets historia och förmedla dess kompetens genom medarbetarnas erfarenheter. Exempel på kunder där vi arbetar med employer branding på sociala medier är Volkswagen Group Sverige AB, JW Rörservice, SJR, Hedda Care och Hagmans Tak.

Vi vill berätta en historia genom foton även när det gäller produktföretag. Använd storytelling för att placera produkten i miljöer som inspirerar och skapar något mer. När vi fotograferar bilder till vår kund PotteryJo, ett porslinsföretag, arbetar vi med att skapa härliga dukningar, tänka säsongsbetonat och involvera fler element än produkten. Allt för att skapa liv i flödet!

Vilka typer av fotograferingar har ni?

Vi erbjuder företagsfotograferingar av olika slag! I de allra flesta fall fotograferar vi ute hos våra kunder i samband med event, intervjuer och andra händelser som ska fångas på bild. Vi fotograferar allt från miljöbilder och medarbetarporträtt till arbete in action och produktbilder. Exempel på produkt- och matfotograferingar vi genomfört är för våra kunder Engelmanns som är en ostgrossist och PotteryJo som säljer porslin. När vi genomför fotograferingar för Engelmanns fotar vi inte enbart ostarna för sig utan även i form av maträtter som vi själva tillagar och stylar. Utöver detta har vi även möjlighet att fotografera bröllop, privata event och betydelsefulla dagar. Självklart anpassar vi fotografering efter behov och format, vare sig det är till sociala medier, webb eller tryckmaterial!

Ta del av fler av Helena Engströms bilder här; Instagram / Instagram CHECK! / Webben

Johan Gustafsson, grundare av G40 STUDIO och mångårig yrkesfotograf

Kan du ge en kort beskrivning av slutartid, bländartal och ISO?

Det är ryggraden i fotografens ABC (för att nämna den korta versionen!).

Kunden utgår från att fotografen kan grundstenarna, i alla lägen – oavsett om det är bökigare situationer. Om dessa uppstår MÅSTE man bemästra grunden. Dessa tre fungerar i symbios med varandra så ger man lite på ena sidan så tar man från den andra. Som en vågskål. Att ge och ta är rätt enkelt när det är lugn och ro. Men det är enkelt att missa om det blir en stressig situation. Då är det erfarenheten som hjälper till som mest. Mitt enda och kanske lite tråkiga tips är att träning ger färdighet!

Slutare: Ska man frysa en person som går, springer eller kör bil måste man veta vilka tider man minst måste ner på. Man kan givetvis köra säkra kort med väldigt kort tid, på bekostnad av något annat då ljuset inte alltför ofta räcker till. Ibland vill man göra tvärtom med en lång svepande rörelse – i båda fallen handlar det om att testa sig fram! Mitt tips är att använda stativ när det inte är rörliga motiv, då kan slutartiden vara hur lång som helst för att istället ha lågt ISO och stor bländare. Tack vare stativ kan man upprätthålla maximal kvalitet.

Bländare: stor eller liten, kort eller långt skärpedjup. Det är en crowd pleaser att köra kort skärpedjup (dvs stor bländare t.ex. 2,2 om man har det). Men det kan också vara bra att hjälpa ögat på mottagaren med vad man vill att det ska fokusera i på bilden, en rörig skog kan bli en clean bakgrund vid ett porträtt. Den största faktorn med skärpedjupet är avståndet från linsen till motivet. Det blir kortare ju närmre linsen man kommer.

ISO: sist och kanske lite minst också. Det är bara att hålla så lågt det bara går. Olika kameror håller olika kvalitet på lite högre ISO. Min tankeregel är: Bättre lite grynigare, högre ISO än skakig pga för lång exponeringstid som man inte kan handhållna t.ex.

Vilka är dina go to-tips vid porträttfotograferingar?

  1. Personen är såklart det viktigaste i ett porträtt så placera den där ljuset och bakgrunden är fördelaktigt. Jag gillar inte när det är så rörigt runt omkring. Man bränner inte av där man står utan det är fotarbete som gäller!
  2. Det blir inte alltid som man tänkt sig när man testar en ny idé. Plåta på och få modellen att tro att det går bra. Det är viktigt med modellens förtroende. Håll humöret uppe och se till att blodsockret är i schack om man jobbar en halvdag t.ex
  3. Ljussättningen är viktig. Antingen så generaliserar man med en slags norm för vad vi förväntar oss. Eller så personifierar man och framhäver personens personlighet eller drag med ljussättningen!

Ta del av fler av Johan Gustafssons bilder här; Instagram / Webben

Lisa Höök, etablerad porträtt- och eventfotograf

Vad gör du för att skapa en avslappnad stämning under dina fotograferingar?

För att skapa en avslappnad stämning involverar jag modellen i allt jag gör – location, vinklar, ljus, poser, uttryck i bilden etc. Jag berättar konkret vad jag gör, vad det finns för alternativ rent tekniskt och sen mina idéer kreativt. Från första bild och genom hela fotograferingen visar jag bilderna i kameran till kund för att kunna bolla varandras tankar. När man tillsammans hittat en grund hjälper jag till med coachning bakom kameran för att modellen alltid ska veta nästa steg och inte ”hinna” bli nervös. Mycket prat och tempo under hela fotograferingen!

Vilka är dina go to-tips vid lifestyle-fotograferingar och stilleben?

Lifestyle-fotografering: Håll en lättsam stämning, våga bjuda på dig själv som fotograf och smattra med kameran (ta mycket bilder!). De finaste bilderna enligt mig är när modellen får till ett naturligt skratt mellan två poser. Fotografera även i en miljö med rekvisita som är trovärdig, be modellen röra sig, ta steg, skriva på datorn, leta i väskan, dricka kaffe – det som kommer naturligt i den miljön ni valt.

Stilleben: Till skillnad från lifestyles lekfulla stämning handlar det mer om noggrannhet. Ta tid på att lägga ut din stilleben. Ha en plan med dina linjer i bilden och följ dem. Välj en lodrät, vågrät eller diagonal och inte alla. Dubbelkolla bakgrund, vinklar på rekvisitan, mellanrum mellan rekvisitan, inramningen i bilden, färgkarta etc. Satsa på en harmonisk bild, less is more!

Hur tänker du kring ljussättning – blixt eller inte?

Jag försöker alltid fotografera med naturligt ljus som ljuskälla. Drömljuset för mig är en solig dag med fotografering i skuggan med modellens ansikte mot starkast ljus. Var ljuset kommer ifrån kan du enkelt ta reda på genom att be modellen snurra långsam och du går med runt och tittar på hur ljuset faller i ansiktet från olika håll. En solig dag kan du också leka med motljus (en annan favorit!) och direkt solljus. Även kvällssol och ”golden hour” om man har tur! Det finns mycket att välja på en solig dag.

Ibland behöver man såklart använda blixt. Har rummet man är i ljusa väggar vinklar jag blixtarna mot väggen bakåt för att få ett naturligare ljus. Går inte det vinklar jag blixten mot modellen vilket blir mer ”blixtkänsla”. Det är enligt mig en sista utväg men det passar såklart till vissa sammanhang!

Ta del av fler av Lisa Hööks bilder här; Instagram / Webben 

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata