För många handlar semester om avkoppling och många ser fram emot den efterlängtade ledigheten. En del har ett fullspäckat schema med planer medan andra tar dagarna som de kommer. Oavsett hur mycket man har inplanerat är det många som inte kan vara utan sina sociala kanaler under ledigheten.

Idag är det en självklarhet för de flesta att använda sig av sociala medier, särskilt under semestern. Det är ett bra sätt att uppdatera familj och vänner på vad man gör, och rätt skönt att slösurfa när lusten faller på. Enligt Sveriges Annonsörer klarar sig en tredjedel av svenskarna inte utan sociala medier under semestern. Hur kan företagare dra fördel av detta och hur bör sociala medier användas under sommaren?

De faktorer som avgör varför det är betydelsefullt för företag att använda sociala medier förändras inte på grund av säsong. Höst, vinter, vår eller sommar – sociala medier finns alltid där.

Syns ni inte, finns ni inte. Lite så är det i dagens digitaliserade klimat. Sociala medier är ett effektivt verktyg för att bland annat skapa och bevara en relation med er målgrupp. Det hjälper er även att få potentiella kunder intresserade men framför allt handlar det om att befinna er på platsen där era kunder är – oavsett om det är i hängmattan på semestern eller framför skärmen på kontoret.

Era kunder kommer inte sluta kika på sociala medier under sommartid. Tvärtom, det är just då de kommer ha tid över att ligga i hängmattan och slökolla Instagram. Och det är just då ni ska passa på att synas. Däremot kan det vara bra att anpassa innehållet. Spara tyngre nyheter och komplex information till hösten, målgruppen kommer antagligen inte vara mottaglig för den typen av information och kommer därmed inte kunna ta till sig den. Satsa hellre på lättare och mer inspirerande inlägg som gör att de kommer ta tag i vissa saker till hösten. Nedan delar vi med oss av tre snabba tips för hur ni kan planera sommarens innehåll!

Tips för användning av sociala medier under sommaren

  • Gå igenom statistik från tidigare semestrar, hur har det sett ut? Skiljer användningen sig åt från övrig tid på året? Vilka dagar och klockslag fungerar bäst att publicera på?
  • Anpassa innehållet, skippa tyngre nyheter och satsa på lättsamma tips. Kanske kan varje medarbetare dela med sig av ett valfritt smultronställe?
  • Inspirera läsaren, ladda upp med härliga tips inför hösten som är enkla att ta till sig.

 

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata