Helena och Johanna Engström är två kvinnliga entreprenörer som i ung ålder grundade CHECK! år 2015. Systrarna var nyinflyttade i Stockholm, saknade kontaktnät inom branschen och drömde om att få arbeta med kommunikation på heltid. Idag, fem år senare, har företaget utvecklats från en copybyrå till en kommunikationsbyrå med inriktning på sociala medier utifrån ett employer branding-perspektiv. De har sedan start arbetat utifrån mottot att de anställda är företagets bästa ambassadörer.
De entreprenöriella sidorna växte fram under barndomen när de startade flera fiktiva företag, Johanna med vän startade bland annat upp Svartå Nytt, en tidning i den lilla byn Svartå. Systrarna är uppväxta med kreativitet och entreprenörskap ständigt närvarande.
Berätta om hur det är att arbeta som systrar!
– Vår största styrka är att vi kompletterar varandra i kompetens och personlighet, Helena står för den kreativa ådran och jag för den strategiska delen, samtidigt som vi har en stabil grund på samma värderingar. Det är en trygghet att få dela sin passion med sin syster, berättar Johanna.
Hur föddes idén till att starta CHECK!?
– Vi upptäckte att det fanns en brist på välskrivna texter och bestämde oss för att starta en copybyrå, det grundar sig även i att jag alltid har älskat att skriva och korrekturläsa. När vi började nätverka insåg vi att behovet var större än så – många företag saknade kompetens kring att synliggöra sig själva och sin verksamhet på sociala medier, berättar Helena.
Hur kommer det sig att ni riktar in er på employer branding på sociala medier?
– Behovet på marknaden fick oss att inse hur vi kunde använda vår kompetens, för att hjälpa andra företag. Vi har arbetat mycket med analys och att forma koncept för sociala medier, vi upptäckte att ett personligt fokus ger resultat. Medarbetarna är utan tvekan företagets bästa ambassadörer, fortsätter Johanna.
– Vi hjälper företag inom alla branscher med employer branding-arbetet, det är lika viktigt för både mindre företag och större koncerner att synliggöra sina medarbetare, fyller Helena i.
Vad driver er framåt i ert arbete som entreprenörer och egenföretagare?
– Att hela tiden utvecklas och arbeta med det vi brinner för. Vi har alltid haft motivation till att kunna forma och påverka vår egen arbetssituation, säger Johanna.
Och vad är roligast med ert jobb?
– Det roligaste och mest betydelsefulla för oss är variationen av uppdrag och att utveckla våra kunder framåt. Ena dagen fotograferar vi ostsortiment och den andra dagen föreläser vi för 400 personer. Vi har stor nytta av vår anpassningsförmåga som driver oss till att ligga i framkant inom branschen, berättar Helena.
Det märks att ni brinner för ert yrke, vilka är era bästa tips för de som vill starta eget?
– Satsa på något som du tycker är roligt och som du brinner för! Då blir det genuint. Våga stå upp för dig själv och det du vill göra. Och ta hjälp av en mentor på vägen, säger Johanna.
Om ni blickar framåt, var ser ni er själva och företaget om fem år?
– De senaste fem åren har varit magiskt händelserika, men vi är säkra på att det kommer ske dubbelt så mycket de kommande fem åren. Vi står inför en spännande framtid och kommer att fortsätta med det vi älskar – CHECK! finns kvar, men kanske i ny skepnad!, avslutar Helena.