Väldoftande syrenbuskar, ljusa nätter och välkända toner av den blomstertid nu kommer. Det går inte att ta miste på att sommaren äntligen är här! Som vi har längtat efter varmare väder! Med semester och ledighet följer även frågeställningar kring sociala medier. Bör man publicera innehåll under sommaren eller inte, och vilken typ av material är mest fördelaktigt? Vi på CHECK! delar med oss av våra bästa råd!

1. Innehåll till sociala medier under sommaren

Under sommaren anammar vi helt andra vanor i jämförelse med resten av året – vi hänger på stranden, åker på mysiga utflykter och njuter av allt annat sommaren har att erbjuda. I samband med det förändras även vårt beteendemönster i förhållande till sociala medier. Den målgrupp som vi vill nå scrollar mer “on the go” och spenderar mer skärmtid på mobilen än datorn. Vi rekommenderar att ni fortsätter publicera innehåll under sommaren, dock av mer lättsam karaktär och i lägre takt! Spara de tyngre och informativa inläggen till hösten när alla är tillbaka med ny energi efter semestern och fokusera istället på det som är enkelt, härligt och somrigt. På så vis underhåller ni kanalerna, bevarar engagemanget och skapar en personlig dimension. Exempel på lättsamt innehåll;

  • Smultronställen (se mer längre ner!)
  • “3 snabba med X”
  • Tips som kan appliceras under sommarmånader (fotografering med mobilen, goda recept, något för hemmabygget etc)
  • “This or that” med omröstningar på Stories (med mer lättsam ton)
  • Återanvänd tidigare material
  • Personliga hälsningar från semestern

2. Dela era personliga smultronställen

Det här är ett sommartips som vi älskar och återkommer till varje år! Som en fortsättning på ovan och personligt innehåll delar vi med oss av ett färdigpaketerat koncept. Dela med er av era egna smultronställen, hemester-utflykter och gömda pärlor. Om några av era medarbetare har fotat och dokumenterat från tidigare semestrar är det perfekt material att publicera i år. Konceptet passar exempelvis på Instagram Stories där medarbetarna själva blir involverade och delaktiga. Den här typen av innehåll skapar en inbjudande och varm känsla samtidigt som det stärker ert employer brand.

3. Planera och tidsinställ innehåll inför sommaren

Även om ni har fullständiga och planerade inlägg klara kan det skapa onödig stress att publicera i realtid. En rekommendation är därför att tidsinställa inlägg, framför allt under ledigheten för att bespara tid. Exempel på verktyg som fyller sin funktion;

Det som är viktigt att tänka på är att bemöta engagemanget i kanalerna även under sommaren. Därför förespråkar vi att det alltid finns en som är ansvarig för det som publiceras och dialogen som uppstår i samband med det. En timme eller tio minuter om dagen kan göra stor skillnad för upplevelsen av ert företag! Alarm och påminnelser på mobilen kan vara tacksamma hjälpmedel för att få in den rutinen även under semestern.

4. Skärmfri semester vs vidareutveckling?

Antingen använder du ledigheten till att koppla bort, göra en sociala medier-detox och reflektera kring din skärmtid. Eller så tar du tillvara på den extra tiden och nyttjar den till att grotta ner dig i något som får ditt hjärta att slå volter. Kanske vill du lära dig en ny app som du inte har haft tid till eller vidareutveckla dina skills i Reels? Vi på CHECK! vill dock framhäva att det bör ske på ett kravlöst och lustfyllt vis!

I vårt senaste poddavsnitt pratar vi mer sociala medier under sommaren – tune in här!

Vi önskar er alla en härlig sommar! ☀️

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg