Väldoftande syrenbuskar, ljusa nätter och välkända toner av den blomstertid nu kommer. Som vi längtar efter sommaren! Med semester och ledighet följer även frågeställningar kring sociala medier. Bör man publicera innehåll under sommaren eller inte, och vilken typ av material är mest fördelaktigt? Vi på CHECK! delar med oss av våra bästa råd!

1. Innehåll till sociala medier under sommaren

Under sommaren anammar vi helt andra vanor i jämförelse med resten av året – vi hänger på stranden, åker på mysiga utflykter och njuter av allt annat sommaren har att erbjuda. I samband med det förändras även vårt beteendemönster i förhållande till sociala medier. Den målgrupp som vi vill nå scrollar mer “on the go” och spenderar mer skärmtid på mobilen än datorn. Vi rekommenderar att ni fortsätter publicera innehåll under sommaren, dock av mer lättsam karaktär och i lägre takt! Spara de tyngre och informativa inläggen till hösten när alla är tillbaka med ny energi efter semestern och fokusera istället på det som är enkelt, härligt och somrigt. På så vis underhåller ni kanalerna, bevarar engagemanget och skapar en personlig dimension. Exempel på lättsamt innehåll;

  • Smultronställen (se mer längre ner!)
  • “3 snabba med X”
  • Tips som kan appliceras under sommarmånader (fotografering med mobilen, goda recept, något för hemmabygget etc)
  • “This or that” med omröstningar på Stories (med mer lättsam ton)
  • Återanvänd tidigare material
  • Personliga hälsningar från semestern

2. Dela era personliga smultronställen

Det här är ett sommartips som vi älskar och återkommer till varje år! Som en fortsättning på ovan och personligt innehåll delar vi med oss av ett färdigpaketerat koncept. Dela med er av era egna smultronställen, hemester-utflykter och gömda pärlor. Om några av era medarbetare har fotat och dokumenterat från tidigare semestrar är det perfekt material att publicera i år. Konceptet passar exempelvis på Instagram Stories där medarbetarna själva blir involverade och delaktiga. Den här typen av innehåll skapar en inbjudande och varm känsla samtidigt som det stärker ert employer brand.

3. Planera och tidsinställ innehåll inför sommaren

Även om ni har fullständiga och planerade inlägg klara kan det skapa onödig stress att publicera i realtid. En rekommendation är därför att tidsinställa inlägg, framför allt under ledigheten för att bespara tid. Exempel på verktyg som fyller sin funktion;

Det som är viktigt att tänka på är att bemöta engagemanget i kanalerna även under sommaren. Därför förespråkar vi att det alltid finns en som är ansvarig för det som publiceras och dialogen som uppstår i samband med det. En timme eller tio minuter om dagen kan göra stor skillnad för upplevelsen av ert företag! Alarm och påminnelser på mobilen kan vara tacksamma hjälpmedel för att få in den rutinen även under semestern.

4. Skärmfri semester vs vidareutveckling?

Antingen använder du ledigheten till att koppla bort, göra en sociala medier-detox och reflektera kring din skärmtid. Eller så tar du tillvara på den extra tiden och nyttjar den till att grotta ner dig i något som får ditt hjärta att slå volter. Kanske vill du lära dig en ny app som du inte har haft tid till eller vidareutveckla dina skills i Reels? Vi på CHECK! vill dock framhäva att det bör ske på ett kravlöst och lustfyllt vis!

I vårt poddavsnitt pratar vi mer sociala medier under sommaren – tune in här!

Vi önskar er alla en härlig sommar! ☀️

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata