Veckans räckvidd
#JagVetVadEnSnippaÄr
Det pågår just nu en digital protest i Sverige som följd av att en man friades för våldtäkt mot barn i hovrätten, på grund av att de inte kunde slå fast vad som menas med snippa. @prickenrosa på Instagram är en av många som har startat en digital protest och hennes hashtag #JagVetVadEnSnippaÄr har spridits som en löpeld. I skrivande stund har inlägget fått närmare 200 000 gilla-markeringar och oändliga delningar. Vi är många som står bakom protesten och hoppas att beslutet överklagas!
Nina Rung har också startat en namninsamling för att få igång en utbildning för rättväsendet. En utbildning i offerpsykologi, barnpsykologi kopplat till sexualbrott och våld, psykologiska effekter av sexuella övergrepp, ungas utsatthet online och offline samt vikten av tidiga utredningsåtgärder och korrekta förhör.
Veckans update
Meta säljer verifieringssymboler
Meta lanserade nyligen sin nya prenumerationsbaserade verifieringstjänsten Meta Verified. Tjänsten kostar från 11,99 dollar/månad och innebär att användaren får en blå verifieringssymbol på sitt konto. Utöver det ska Meta Verified även ge direkt tillgång till kundtjänst samt extra skydd mot bedragare. Australien och Nya Zeeland är först ut med den nya tjänsten och de lanserar i fler länder inom kort!
Läs mer om Meta’s verifiering »
Veckans spaning
Filmproduktion för sociala medier
Vi på CHECK! gör många filmproduktioner, både på egen hand och med partners. I vårt senaste poddavsnitt gästas vi av Elin Nylund som är en riktigt duktig filmkreatör. Hon var en av de första med att producera YouTube-filmer till influencers. Idag är hon en framgångsrik entreprenör och filmkreatör som har producerat filmer till våra största influencers såsom Bianca, Margaux, Therese Lindgren, men även välkända varumärken som CAIA, Clean drink och Puma. Hon delar med sig av värdefulla tips om filminspelningar och redigering!