Veckans Digitala Check v.48

 

Veckans snackis #1

Sveriges första kvinnliga statsminister!

Magdalena Andersson (S) valdes den 24 november till Sveriges första kvinnliga statsminister. Magdalena uppdaterade själv om den historiska händelsen på sin Instagram, ett inlägg som fick över 20 000 likes jämfört med hennes tidigare inlägg med cirka 4 000 likes. I kommentarerna fick Magdalena motta gratulationer, bland annat från Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt. Sociala medier fylldes av inlägg där stora profiler såsom Jonas Gardell, Mark Levengood, Emma Frans, Nina Rung och Zara Larsson gratulerade Magdalena och belyste denna historiska händelse.
Men 7 timmar senare begärde hon att bli entledigad från befattningen som statsminister, något som även det uppmärksammades på sociala medier. Den 29 november blev Magdalena omvald, och Sverige fick sin kvinnliga statsminister på nytt! 

Läs mer om händelsen här »

 

Veckans snackis #2

Black Week 

Ingen har nog undgått att få ett mail i inkorgen med lockande erbjudanden i förra veckan, med rubriker som: Black Week eller Black Friday. I år planerar drygt varannan svensk att shoppa under Black Friday, enligt ny Svensk-Handel rapport. Och enligt deras prognos förväntas försäljningen öka med 1,5 miljarder kronor i år. Men samtidigt har flera kampanjer mot konsumtionshögtiden börjat träda fram, främst på sociala medier. Begrepp som White Monday och Giving Tuesday har bland annat lyfts upp av influencern Therese Lindgren. I ett inlägg på Instagram rådfrågade hon sina följare vad hon kunde göra istället för att bidra till köpshetsen. Inlägget fick över 52 500 likes och över 500 kommentarer. Även Räddningsmissionen lyfte ett viktigt budskap under Black Week. Att istället för Black Friday delta i Giving Tuesday, och swisha dem 20 kr som går till en frukost åt en hemlös. Förra året deltog 16 000 personer i denna kampanj, vilket ledde till 53 416 frukostar. 

Delta I Räddningsmissionens kampanj »

Veckans update #1

Twitter testar liveshopping

För två veckor sedan kom nyheten att Pinterest skulle testa på liveshopping via sin nya funktion Pinterest TV. Den 22 november publicerade Twitter ett blogginlägg där de gick ut med att även de kommer lansera ett liknande koncept; Live Shopping on Twitter.
Under en livesändning kommer tittarna kunna få upp banners med produkter som de kan köpa. När en tittare sedan klickar på en produkt kommer livesändningen ligga kvar i ett hörn på skärmen, samtidigt som man skickas till försäljningssidan och kan utföra sitt köp. Du kommer med andra ord kunna titta på livesändningen samtidigt som du shoppar i samma flik. Premiären av liveshoppingen ägde rum söndagen den 28 november i samarbete med Walmart, och hölls av artisten Jason Derulo. 

Läs mer om Live Shopping on Twitter »

Veckans update #2

CommunityTok – lyft din marknadsföring på TikTok

Tiktok lanserar en ny pitch för annonsörer och lyfter plattformens förmåga att underlätta och bidra till samhällsengagemang genom specifika ämnen. De kallar det för “CommunityTok”. I en video visar Tiktok hur "CommunityTok" hjälper till att driva engagemang inom nischer, och hur företag kan använda samma process för att maximera sina marknadsförings- och varumärkesinsatser. För varje community rekommenderar TikTok att varumärken lyssnar och aktivt engagerar sig i trenderna som är relevanta för just den communityn.

Läs mer om CommunityTok »

Veckans update #3

Längre Stories på Instagram

Instagram testar just nu konceptet att kunna skapa längre Stories. Istället för att ett långt klipp delas upp i flera 15-sekundersklipp, provar nu Instagram möjligheten att skapa Stories som är upp till 60 sekunder långa. Just nu testas funktionen på en liten grupp av användare. Möjligheten att skapa längre Stories ska ge mer kreativ frihet till användaren, då man genom Stories till exempel kommer kunna posta en hel Reels-video, spela längre ljudklipp eller ha fler effekter utan att det delas upp i flera klipp.

Läs mer om testet här »

Veckans spaning

Ljudformatet: Vart är trenden på väg?

Det har varit mycket fokus på video i denna veckas updates, så vad händer egentligen med ljudformatet? I början av 2021 slog Clubhouse ner i medievärlden med bravur. Appen var en het trend under ett par månader och kom rätt i tiden som en mix av livepodd, konferens och samtal. Däremot blev ljudappens pik inte långvarig och trenden svalnade snabbare än vi kunde ana. Var den inte tillräckligt användarvänlig? Twitter släppte “Audio Tweet” kort efter för att skapa en personlig känsla genom tweets. Med ljud kan vi skapa en mänsklig känsla och få fram personligt innehåll på ett naturligt sätt. Det återstår att se hur plattformarna utvecklar ljudformatet och om poddar fortsätter att slå under 2022!

Läs om fler trendspaningar »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata