Veckans snackis #1
Sveriges första kvinnliga statsminister!
Magdalena Andersson (S) valdes den 24 november till Sveriges första kvinnliga statsminister. Magdalena uppdaterade själv om den historiska händelsen på sin Instagram, ett inlägg som fick över 20 000 likes jämfört med hennes tidigare inlägg med cirka 4 000 likes. I kommentarerna fick Magdalena motta gratulationer, bland annat från Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt. Sociala medier fylldes av inlägg där stora profiler såsom Jonas Gardell, Mark Levengood, Emma Frans, Nina Rung och Zara Larsson gratulerade Magdalena och belyste denna historiska händelse.
Men 7 timmar senare begärde hon att bli entledigad från befattningen som statsminister, något som även det uppmärksammades på sociala medier. Den 29 november blev Magdalena omvald, och Sverige fick sin kvinnliga statsminister på nytt!
Veckans snackis #2
Black Week
Ingen har nog undgått att få ett mail i inkorgen med lockande erbjudanden i förra veckan, med rubriker som: Black Week eller Black Friday. I år planerar drygt varannan svensk att shoppa under Black Friday, enligt ny Svensk-Handel rapport. Och enligt deras prognos förväntas försäljningen öka med 1,5 miljarder kronor i år. Men samtidigt har flera kampanjer mot konsumtionshögtiden börjat träda fram, främst på sociala medier. Begrepp som White Monday och Giving Tuesday har bland annat lyfts upp av influencern Therese Lindgren. I ett inlägg på Instagram rådfrågade hon sina följare vad hon kunde göra istället för att bidra till köpshetsen. Inlägget fick över 52 500 likes och över 500 kommentarer. Även Räddningsmissionen lyfte ett viktigt budskap under Black Week. Att istället för Black Friday delta i Giving Tuesday, och swisha dem 20 kr som går till en frukost åt en hemlös. Förra året deltog 16 000 personer i denna kampanj, vilket ledde till 53 416 frukostar.
Veckans update #1
Twitter testar liveshopping
För två veckor sedan kom nyheten att Pinterest skulle testa på liveshopping via sin nya funktion Pinterest TV. Den 22 november publicerade Twitter ett blogginlägg där de gick ut med att även de kommer lansera ett liknande koncept; Live Shopping on Twitter.
Under en livesändning kommer tittarna kunna få upp banners med produkter som de kan köpa. När en tittare sedan klickar på en produkt kommer livesändningen ligga kvar i ett hörn på skärmen, samtidigt som man skickas till försäljningssidan och kan utföra sitt köp. Du kommer med andra ord kunna titta på livesändningen samtidigt som du shoppar i samma flik. Premiären av liveshoppingen ägde rum söndagen den 28 november i samarbete med Walmart, och hölls av artisten Jason Derulo.
Veckans update #2
CommunityTok – lyft din marknadsföring på TikTok
Tiktok lanserar en ny pitch för annonsörer och lyfter plattformens förmåga att underlätta och bidra till samhällsengagemang genom specifika ämnen. De kallar det för “CommunityTok”. I en video visar Tiktok hur "CommunityTok" hjälper till att driva engagemang inom nischer, och hur företag kan använda samma process för att maximera sina marknadsförings- och varumärkesinsatser. För varje community rekommenderar TikTok att varumärken lyssnar och aktivt engagerar sig i trenderna som är relevanta för just den communityn.
Veckans update #3
Längre Stories på Instagram
Instagram testar just nu konceptet att kunna skapa längre Stories. Istället för att ett långt klipp delas upp i flera 15-sekundersklipp, provar nu Instagram möjligheten att skapa Stories som är upp till 60 sekunder långa. Just nu testas funktionen på en liten grupp av användare. Möjligheten att skapa längre Stories ska ge mer kreativ frihet till användaren, då man genom Stories till exempel kommer kunna posta en hel Reels-video, spela längre ljudklipp eller ha fler effekter utan att det delas upp i flera klipp.
Veckans spaning
Ljudformatet: Vart är trenden på väg?
Det har varit mycket fokus på video i denna veckas updates, så vad händer egentligen med ljudformatet? I början av 2021 slog Clubhouse ner i medievärlden med bravur. Appen var en het trend under ett par månader och kom rätt i tiden som en mix av livepodd, konferens och samtal. Däremot blev ljudappens pik inte långvarig och trenden svalnade snabbare än vi kunde ana. Var den inte tillräckligt användarvänlig? Twitter släppte “Audio Tweet” kort efter för att skapa en personlig känsla genom tweets. Med ljud kan vi skapa en mänsklig känsla och få fram personligt innehåll på ett naturligt sätt. Det återstår att se hur plattformarna utvecklar ljudformatet och om poddar fortsätter att slå under 2022!